Terjed a műholdas rádiózás Amerikában

Milkovits Gábor, 2004. március 9. 09:09
A kitűnő minőség, az országos lefedettség és a reklámmentes műsorsugárzás ellenére a műholdas adások eddig nem voltak túl népszerűek az amerikai rádióhallgatók körében. A helyzet azonban megváltozni látszik.

A két nagy szolgáltató, a Sirius és az XM három, illetve két műholdon keresztül egyaránt mintegy 100 csatorna adását közvetíti, amelyek mindenütt azonos, digitális minőségben foghatók az Egyesült Államok egész területén. Az adások kínálata a teljes zenei spektrumtól a legkülönbözőbb sportközvetítésekig igen széles körű, ellentétben a hagyományos rádiós csatornákkal, amelyek egyre homogénebb műsort sugároznak. Ráadásul, míg az utóbbiak adásidejének mintegy 25%-át hirdetések teszik ki, addig a műholdas műsorfolyam 100%-ig reklámmentes. Ezért cserébe a hallgatóknak havonta 10-13 dollár közötti előfizetési díjat kell leszurkolniuk, és persze a vevőkészülékek sem olcsók. Sokak szerint ez lehetett az oka a hallgatók kezdeti mérsékelt lelkesedésének az égi rádióállomások iránt.

A műholdas rádiózást eredetileg autósoknak találták ki azért, hogy a kontinensnyi országban megtett hosszú utakon ne kelljen folyton a helyi, vidéken sokszor csak countryzenét és vallási műsorokat sugárzó adókat hallgatniuk, hanem bárhol ugyanazt a nekik tetsző adást hallgathassák, azonos minőségben. A hordozható, így nemcsak gépkocsiban, hanem a lakásban is használható készülékek megjelenésével azonban eltűnt az egyik fő akadály az előfizetések megszaporodásának útjából. A Siriusnak jelenleg több mint 250.000, az XM-nek körülbelül 1,5 millió hallgatója van, képviselőjük szerint pedig az évtized végére ez a szám 25 millióra fog nőni. A szolgáltatók a rádióadáson kívül extra-szolgáltatásokat is terveznek. Az XM már most naprakész letölthető adatokat kínál az időjárásról és a közlekedési helyzetről, a Sirius pedig mozgókép sugárzását is tervbe vette, főként autósok számára.