Milliárdok az informatika fejlesztésére az oktatásban

MTI Sajtóadatbank, 2004. március 29. 09:11
A közoktatási intézmények 30 százalékában nincs megfelelő végzettségű informatika tanár, illetve rendszergazda, 23 százalékukban hiányzik a számítástechnikai laboratórium, mintegy 50 százalékukban nincs internet-hozzáférés. E hiányok orvoslása a 2004-2006 közötti időszak fontos feladata - tartalmazza az oktatási tárca stratégiája.

A dokumentum szerint a közoktatásban a rendszeresen számítógéppel segített oktatás aránya egy százalék alatt van. Elégtelen és változó színvonalú a tanárképzés és a továbbképzés. 2004 szeptemberétől évente 20 ezer pedagógust képeznének tovább, hogy megfelelő számítógépes felhasználói ismeretekkel rendelkezzenek. E célra a nemzeti fejlesztési tervben 500 millió forintot irányoznak elő. 2005-ig valamennyi közoktatási intézményt csatlakoztatni kívánják a Sulinet hálózatra. Erre évente 3 milliárd forintot irányoztak elő.

Jelenleg a közoktatásban 27, a felsőoktatásban 15 diákra jut egy számítógép. Elérhető cél, hogy egy-két éven belül a közoktatásban 10, a felsőoktatásban 5 diákra jusson egy komputer. Tavalyi adatok szerint a közoktatási intézményekben ugyan mintegy 150 ezer számítógép található, de ezek kétharmada 3 éves vagy még régebbi.

A közoktatásban az elektronikus formában elérhető tananyagok aránya nem éri el a hagyományos tananyagok 9 százalékát. A stratégia feladatként jelöli meg központi digitális tananyagtár felállítását, digitális könyvtárak, informatikai központok létrehozását. A központi digitális tananyagtár céljára 2004-2005-ben a nemzeti fejlesztési tervben 2 milliárd forintot szánnak. Az idei évtől hasonló összeget irányoznak elő az oktatási tartalomszolgáltatás fejlesztésére, bővítésére.

Tervbe vették a diákigazolványok korszerűsítését, egységes oktatói kártyacsalád bevezetését, felsőoktatási portál létrehozását. Kialakítanak a munkaerőpiac és a felsőoktatás közvetlen kapcsolatát támogató információs rendszert is.

Az Oktatási Minisztérium figyelmeztet: az információs társadalomban való élethez szükséges ismereteket a diákok többsége a középiskolában szerzi meg. Ha erre ott nem adódik lehetőségük, többségük súlyos hátrányt szenvedhet, vagy csak nehezen pótolhatja ezt a nélkülözhetetlen tudást.