Rockháló - Az internetes letöltések elsöpörték a kislemezeket

MTI Sajtóadatbank, 2004. május 13. 09:37
A kislemezek iránti kereslet már évek óta csökken Amerikában, de a Nielsen-SoundScan cég legfrissebb adatai mégis döbbenetesek. Egy hét alatt az USA-ban 2,2 millió letöltést regisztrálnak a neten, ezzel szemben mindössze 137 ezer kislemezt adnak el a boltokban.

Még a listavezető dalok esetében is átlagosan 50 százalékos a különbség az internet javára. A jelenleg egyik legnépszerűbb rockbanda, a Hoobastank The Reason című dala hetek óta vezeti a "letöltési listát". Ezen a modern értékesítési formán keresztül egy hét alatt 14 279-en jutottak hozzá. Összehasonlításként az ottani Megasztár, Clay Aiken The Solitary Man című dalából ugyanezen időszak alatt 10500 korong fogyott. Az OutKast Roses című dala a netes vásárlók második helyezettje 9500-as letöltéssel, ugyanakkor JoJo - Leave (Get Out) című single-jéből 5 700 talált gazdára. Az év eddig eltelt időszakát vizsgálva is szembetűnő a jelenség, az USA piacán eladott 2,9 millió darab kislemezzel szemben 25,3 millió a dalok letöltésének száma.

Érdekes módon azért ez nem mindenütt van így. Ausztráliában több kislemezt adtak el az elmúlt hetekben Eminem rappereinek, a D12 formációnak a My Band című opusából és Eamon F It című szerzeményéből, mint az Egyesült Államokban. Egyébként az amerikai albumok eladásánál még nem jelentkezik a letöltések hatása, éppen ellenkezőleg, a korábbi évek visszaesése és stagnálása után a nagylemezek értékesítésénél fellendülés tapasztalható. Az elmúlt héten 4,2 százalékkal növekedett az eladási szám, az előző év azonos heti adatához viszonyítva. Ez konkrétan 11 millió eladott CD-t jelent. Ha pedig 2004 eddig eltelt időszakának az eladási adatait nézzük, - összehasonlítva 2003 ugyanezen periódusával - akkor a növekedés 7,8 százalékos, ami több mint biztató.