Az új évezredhez igazított felsőoktatás

Fekete Gizella, 1999. szeptember 12. 16:26
Kooperatív Kutatási, Oktatási és Technológiai Központ (KOTK) létrehozásáról írt alá együttműködési szerződést 1999. szeptember 10-én az Ericsson Magyarország Kft. és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. A szerződéssel az Amerikai Egyesült Államokban több évtizedes hagyományra visszatekintő mérnök-kutató központok oktatási szemléletét kívánjaák Magyarországon is meghonosítani.
Az Ericsson Magyarország Kft. eddig is szorosan együttműködött a felsőoktatási és tudományos intézményekkel - így a Budapesti Műszaki Egyetemmel, az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel és a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolával -, és fő kezdeményezője volt az 1998-ban megalakult Egyetemközi Tudományos és Informatikai Központ (ETIK) megalapításának. Az említett szerződés keretében támogatásukkal alakítják ki a Pázmány Péter Katolikus Egyetem újonnan alapított informatikai karán, Piliscsabán azt a "Távjelenlét és Neuromorf Információs Technológia" nevet viselő, világszínvonalú információs-technológiai oktatási központot, ahol a nemzetközi elvárásoknak megfelelően folyik majd - egy hazánkban úttörő intézményi innovációt megvalósítva - az információtechnológiai és mérnöki képzés, és közelebb kerül az egyetemi-kutatói oktatás és technológiafejlesztés a valós üzleti kihívásokhoz.

Az új Kooperatív Kutatási, Oktatási és Technológiai Központ színvonalát világhírű kutatólaboratóriumok és egyetemek (Berkeley, Leuven, München, Stockholm, Notre-Dame), vezető multinacionális vállalatok (elsőként az Ericsson), valamint számítástudománnyal és neurális hálózatokkal foglalkozó magyar kutatási egységek együttes közreműködése garantálja. Az új típusú együttműködési formában a magyar műszaki fejlesztés hagyományai, a tudományos alapképzés és a nemzetközi szintű vállalati igények kielégítése az egyetemi tananyag kialakításakor azonos hangsúlyt kapnak.

A magyar középiskolák legkiválóbb tanulói szigorú szelekciót követően kezdhetik el tanulmányaikat az új karon, amely 2001 szeptemberében tervezi felvenni első hallgatóit. Az oktatás olyan széles körű tudományos alapképzésre épül, amely átfogja többek között a számítógépes beszéd- és képfeldolgozás, a távjelenlét, a mesterséges látás, a telematika, a globális adat- és telekommunikáció, a nagy teljesítményű érzékelőtömbök és kommunikációs hálózatok integrálásának, valamint a humán nyelvi technológiák aspektusainak kérdéskörét. A központ alapításában az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézete és az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutató Intézete, illetve azok kutatócsoportjai vesznek még részt. A támogató vállalatok szakemberei is aktívan részt vállalnak a tervezési eljárások oktatásában.