Kutatás a hazai digitális képalkotó piacról

forrás Prim Online, 2004. június 24. 13:59
Magyarország legnagyobb országos hálózattal rendelkező, képalkotással és digitális technológiai cikkekkel foglalkozó cége a Photo hall, és a képalkotási piac vezető gyártója a HP Magyarország megbízásából készített kutatást a TGI Magyarország, a hazai digitális képalkotó piacról. A kutatási adatok szerint a hazai háztartások, mintegy 5 százalékában van digitális fényképezőgép, mely kb. 200 000 digitális gépet jelent.
A digitális fényképezőgéppel rendelkezők vásárlási és egyéb szokásai szignifikánsan eltérnek a lakossági átlagtól. Budapesten vagy megyeszékhelyen élnek, magas fogyasztói státuszúak, törekednek arra, hogy mindenből a legjobbat válasszák. A digitális fényképezőgép tulajdonosok igen nyitottak a korszerű technikai újdonságok iránt, 78 százalékuknak van számítógépe, szemben a 31 százalékos lakossági átlaggal, igen magas körükben az internetpenetráció is, hiszen 58 százalékuknak van internetkapcsolata. A digigép tulajdonosok 35 százaléka rendelkezik nyomtatóval, 33 százalékuk pedig CD íróval, a lakossági átlag jóval ez alatt van, hiszen az összlakosság 13 százalékának van CD írója és nyomtatója.

A digitális fényképezési szokásokat vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a géptulajdonosok 42 százaléka legalább hetente egyszer használja gépét, és átlagosan 46 képet dolgoztatnak ki, amely összehasonlítva az analóg kidolgoztatás átlag 30 képével, jelentős növekedés mutat.

A digitális képek 72 százalékát mentik számítógépre. A digitális felvételek 33 százalékát dolgoztatják ki szolgáltatónál, és 21 százalékukat kinyomtatják otthon fotónyomtatóval.

A megkérdezettek első helyen említik a Photo hall-t, mint digitális fotószolgáltatót. A digitális képkidolgoztatás terén egyre nagyobb teret hódit az interneten keresztül történő képkidolgoztatás. A Photo hall-nál a teljes laborforgalmon belül a digitális megrendelések száma 2003-ban 5%-ot tett ki, 2004-ben ennek dupláját, 10%-ot vár a cég, míg az interneten keresztül történő megrendelések esetében a tavalyi szám ötszörösére számítanak.

A HP a tavalyi 110-120 000 darabosra becsült új digitális fényképezőgép piacon, a maga 45 000 készülékével megőrizte vezető helyét. Az értékesített készülékeknek kb. fele a Sulinet Expressz programon belül talált vevőre.

Robbanásszerűen fejlődik a digitális fényképezés egyéb eszközpiaca is: fotónyomtatók, fotó „all-in-one”-ok, fotószkennerek és a nyomtatás kellékei, tartozékai.

A digitális fényképezőgép márkaválasztását elsősorban az ár, a minőség és a márka megbízhatósága befolyásolja. A HP digitális fényképezőgép márka spontán ismertsége a vizsgált márkák közül az elsők között említik. A kutatás szerint a HP márka erőssége az ár és a könnyű kezelhetőség.

A digitális fényképezőgép vásárlási helyet befolyásoló legfontosabb szempont az ár, a választék és az értékesítőhely megbízhatósága. Ennek is köszönhető, hogy a Photo hall a piacvezetők között van. Az elmúlt hat hónapban a Photo hall digitális fényképezőgép értékesítése kiugróan növekedett, mely a HP Magyarországgal kötött partnerségnek is köszönhető. A Photo hall termékkínálatában az idén nagyon népszerűek a HP többfunkciós készülékei, mely egyesíti a nyomtató, szkenner és fénymásolási funkciókat.