PC-használat: a növekedés ellenére jelentős lemaradásban vagyunk

forrás Prim Online, 2004. augusztus 4. 13:57
A felmérésben részt vevő régiókkal (Baden-Württemberg, Katalónia, Piemont, Portugália) összehasonlítva a magyar háztartások kevesebb számítógéppel és internetkapcsolattal rendelkeznek, ugyanakkor a rendszeres internetezők itthon is átlagos arányban veszik igénybe a internetes vásárlási lehetőségeket.
A GKI Gazdaságkutató Rt. az Európai Unió által támogatott "Regional-IST" program keretében több nyugat-európai kutatóintézettel együttműködve közös kutatásban vett részt 2001 és 2004 között. A projekt célja az infokommunikációs eszközök elterjedtségének és használatának regionális szinten való mérése volt.

A lakossági felmérések szerint a magyarországi háztartások 34%-ában volt számítógép 2004 elején. Legnagyobb arányban (60,8%) a baden-württembergi háztartások rendelkeznek számítógéppel, de az összes többi régióban növekedés, felzárkózás figyelhető meg a számítógép-ellátottság terén (Katalónia 55,1, Piemont 57,6, Portugália 47). A magyar háztartások a növekedés ellenére változatlanul jelentős lemaradásban vannak a számítógép-használat terén.

Az otthoni internetkapcsolat esetében még nagyobbak a különbségek, mint a számítógép-ellátottság terén. Míg majdnem minden második baden-württembergi vagy piemonti család otthonából csatlakozni tud az internetre, addig Magyarországon a számottevő előrelépés ellenére 2004 elején még hétből csak egy háztartás teheti ezt meg. A katalán családok harmada és a portugálok több mint negyede rendelkezik internetcsatlakozással otthonában.

Az internetkapcsolatok közül az ADSL-csatlakozások előretörése jellemezte az elmúlt évet az összes vizsgált régióban. Az internetkapcsolattal rendelkező magyar háztartások 21%-a használt ADSL kapcsolatot 2004 elején, amely a nulláról indulva 2003-ban a lakossági előfizetők ötödét hódította meg az országban. Ezzel az eredménnyel Magyarország megelőzi Piemontot (15%) és Portugáliát (6,5) is. (Katalónia: 32,1%.)

A rendszeres magyar internetezők arányaiban kevesebben vannak, mint a nyugat-európai régiók internethasználói. Míg a többi régióban stabilan 30% a legalább hetente internetezők aránya, addig Magyarországon a jelentős tavalyi növekedés után is csak az internethasználók 20%-a ül le legalább hetente az internet elé.

A mobiltelefon-penetráció az összes vizsgált régióban magas szintet ért el, a piac a telítettséghez közeli. Ebben a tekintetben Magyarország (65,7%) az élvonalba tartozik. A vizsgált régiók közül kiemelkedik Piemont, ahol a penetráció 2003-ban 5 százalékponttal emelkedve meghaladta a 83%-ot. (Katalónia 70,2%, Portugália 71,8%.)