Merész európai koncepció a digitális életvitelről

Kiss Ádám Zoltán, 2004. december 8. 09:30
Az Európai Bizottság Nizzában elfogadta a hálózati továbbítású és elektronikus média (NEM) programot, mely példamutató víziót vázol fel a digitális média számára. A Bizottság irányelveit összegző csomagban nyoma sincs az társadalmat megkerülő üzleti érdekek védelmének, igazi nagyszabású terv.
A Networked & Electronic Media (NEM) kimondja, hogy a digitális televíziózástól a többi médiáig minden rendszert úgy kell kialakítani, hogy a felhasználók bármikor és bárhol, akár útközben is hozzáférhessenek, függetlenül attól, hogy honnan származik a tartalom, és milyen hálózatot, vagy eszközt használnak. Ez azt jelenti, hogy a tartalomhoz való hozzáférés céges érdekek fölött álló joga az Unió állampolgárainak, és ezzel az Európai Unió magasra tette a lécet. A NEM azonban korántsem valamilyen talajt vesztett álomkép. Nizzában 120 szakértő részvételével vitatták meg a megvalósítása lehetőségeit, többek között a Nokia, az Intel, a Philips, az Alcatel, a France Telecom, a Thomson és a Telefonica is képviseltette magát. Első hallásra meglepő lehet, hogy a piaci élet, olykor közvetlen konkurens helyzetben levő szereplői ilyen hajlandóságot mutatnak az együttműködésre, ám szónok szónok után fogalmazta meg ugyanazt a véleményt, miszerint az elmúlt évtized tapasztalatai szerint a különálló, egymással nem kompatíbilis szabványok nem eredményesek. Az EU maga is saját, akár egy évtizede futó programjai további összehangolására törekszik, a következő tíz évben egyesítik a szabványokat, és ahol hiányokat találnak, új szabványrendszereket hoznak létre.