Az online áruházak helyzete az internetgazdaságban

forrás Prim Online, 2004. december 22. 18:30
A karácsonyi bevásárlási roham elkerülésére nyújthat megoldást az interneten keresztüli vásárlás, hiszen a karosszékben ülve vásárolhatjuk meg a szeretetteinknek szánt ajándékokat, és azokat kedvezőbb áron szerezhetjük be, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységekben. A webáruházak 2/3-a nyújt kedvezményt az interneten keresztül vásárlók számára, és a kedvezmény mértéke az előbbi áruházak 70%-ában 1-10% közötti.
Míg az Egyesült Államokban a hagyományos kiskereskedelemmel foglalkozó webes áruházak "megszorongatták" a csak interneten keresztül értékesítő webáruházakat, addig Magyarországon épp az ellenkezője tapasztalható, hiszen az utóbbi online áruháztípusok átlagosan nagyobb online árbevétellel rendelkeznek, mint a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel is rendelkező, interneten keresztül értékesítő társaik.

A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Kft. -vel együttműködve - negyedévente felméri a vállalatok és a lakosság internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Aktuális felmérésük az online boltokra vonatkozik.

Az MSNBC.com elemzése szerint az Egyesült Államokban a 25 legnagyobb kereskedelmi lánc internetes értékesítéséből származó bevételei 50 százalékkal nőttek a tavalyi év ugyanezen időszakához képest, megduplázva a teljes online szektor forgalmát.

Ezzel szemben - a GKI Rt. 2003-ban és 2004-ben végzett kutatási eredményei alapján - Magyarországon a csak interneten keresztül értékesítő áruházakra jutó online árbevétel nagysága nemcsak 2004-ben, de 2003-ban is magasabb volt, mint a hagyományos háttérrel is rendelkező társaiknak. Emellett - az előbbi célcsoportban - 2003-ról 2004-re az egy áruházra jutó átlagos árbevétel növekedése is dinamikusabb volt (100 millió forintról 185 millió forintra).

Ugyanakkor az előbb említett átlagos árbevétel értékek megtévesztők lehetnek a hazai online piac magas koncentrációja miatt. A 10 legnagyobb piaci szereplő adja a teljes piaci volumen felét, azaz körülbelül 5 milliárd forintot, az első 25 szereplő a piac közel 70%-át, míg az 50 legnagyobb áruház a piac közel 90%-át.

2003-ban a piaci szereplők 85%-ának, 2004-ben 81%-ának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2003-ról 2004-re azt tapasztalható, hogy az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett, amely alapján a szereplők megerősödésére következtetünk.

Az átlagos árbevétel alakulása 2003-ban és 2004-ben (millió Ft)

Forrás: GKI Rt.-T-Mobile-Sun kutatása alapján

Az áruházak árbevételkategóriák szerinti megoszlása

Forrás: GKI Rt.-T-Mobile-Sun kutatása alapján


2004 elejéhez képest tovább nőtt a webáruházak napi átlagos látogatóinak száma, ami az áruházak "népszerűségének" növekedésével, illetve a hűséges vásárlói kör kialakulásával magyarázható. A felhasználók körében terjedő jó példák (pl.: az online vásárlás előnyei és működőképessége) hatására egyre többen próbálják és fogják kipróbálni az online vásárlást és kihasználni az abban rejlő előnyöket.


Az év elején végzett kutatás eredménye alapján azt tapasztalták, hogy minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb annak napi átlagos látogatóinak száma. E feltevést a legfrissebb kutatási eredmények részben megcáfolták, és azt tapasztalták, hogy a napi látogatószám alakulását csak részben magyarázza a tevékenység megkezdésének ideje. A 2000 előtt alakult webáruházak átlagos napi látogatóinak száma 1800, a 2000-2001 között alakult áruházaké 2800, a 2002-2003-ban alakult áruházaké 1200, míg a 2004-es év új jövevényeinek átlagos napi látogatószáma 700.

Az áruházak napi átlagos látogatottságának alakulása az alapítás éve szerint


Forrás: GKI Rt.-T-Mobile-Sun kutatása alapján


A felhasználók számára azért is megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak 38%-a a termékek többségét, 26%-a pedig részben olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok közel 70%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.

2004 második félévében - elsősorban a karácsonyi bevásárlásoknak köszönhetően - az áruház-tulajdonosok az első félévben elért árbevételük 25%-os növekedését várják. Ez az érték várhatóan magasabb lesz, ha a tavalyi adatokat nézzük, hiszen 2003 karácsonyi időszakában (november, december) a teljes tavalyi forgalom egyharmada bonyolódott le. Ez alapján 2004 év végére a teljes évi nettó forgalom elérheti a 11-12 milliárd forintot.

Az online áruházukban forgalmazott termékek olcsóbbak-e az offline kereskedelmi egységekben forgalmazott termékeknél?


Forrás: GKI Rt.-T-Mobile-Sun kutatása alapján