IDC: rekordmértékben, 29%-kal nőttek tavaly a mobileladások

Milkovits Gábor, 2005. január 29. 09:12
Az IDC technológiai piackutató cég legfrissebb felmérése szerint tavaly rekordmértékben, több mint 29 százalékkal nőtt a mobiltelefonok globális forgalma a 2003-as évhez képest.
A cég felmérése szerint 2004-ben összesen 664,5 millió mobiltelefont értékesítettek világszerte, ami 29,3%-kal felülmúlja a 2003-as 513,8 milliós eladási számot. A felmérésben már az utolsó negyedéves adatok is szerepelnek: a 2004 október és december vége között eltelt időszakban 194,3 millió készüléket hoztak forgalomba, amivel megdőlt a 2003 harmadik negyedévi, 164,5 milliós rekord. Ez az eredmény egyúttal 24%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához, illetve 18,1%-os gyarapodást a megelőző, 2004 harmadik negyedévi eladásokhoz képest.

A piacvezető Nokiának hosszú visszaesés után a tavalyi utolsó negyedévben sikerült 34%-ra visszatornáznia globális piaci részesedését, 66,1 millió eladott készülékkel. Ez közel 29%-os növekedést jelent a megelőző negyedévhez viszonyítva. A finn mobilóriás egész évre vetítve a piac 31,2%-át tudhatta magáénak.

Eközben a Motorola megerősítette második helyét azáltal, hogy a vizsgált időszakban 36,5%-kal több mobiltelefont adott el, mint a harmadik negyedévben. A cég ezzel 16,4%-os piaci részesedést szerzett, ami nem kis mértékben annak köszönhető, hogy több mint 20 új készüléket hoztak forgalomba a tavalyi év utolsó három hónapjában.

A harmadik helyezett Samsung az év első 9 hónapjában igyekezett felzárkózni a Motorola mögé, sőt egyes kimutatások szerint volt olyan időszak, amikor sikerült is megelőzniük riválisukat, ám 2004 utolsó negyedévében 7%-kal visszaesett a forgalmuk a megelőző három hónaphoz képest. Az IDC adatai szerint ezzel az eredménnyel mindössze 10,9%-kal részesedtek a globális mobilpiacból a vizsgált időszakban.

2004 vége felé tovább folytatódott a Siemens zuhanása: a korábbi harmadik, később negyedik legnagyobb mobilforgalmazó az ötödik helyre csúszott vissza az utolsó negyedévben, mindössze 6,9%-os piaci részesedéssel. A német elektronikai óriás negyedik helyét a koreai LG vette át, miután az év utolsó három hónapjában sikerült megszerezniük a piac 7,2%-át. A többi gyártó a fennmaradó 24,6%-on volt kénytelen megosztozni.