Magyar sikerek az Invex kiállításon

Simonyi Endre, 1999. október 11. 20:58
A karakterlánc-keresőt már keresik is - tudhattam meg itteni sikereikről a Kürt szokatlan külsejű standjánál.
Az adatmentési tevékenységüket erre a piacra is ki akarják terjeszteni, és - mivel ez bizalomra épülő tevékenység - ehhez megfelelő itteni képviseleti céget keresnek. A szlovákiai képviselőjüket hívták segítségül tolmácsként. Van cseh nyelvű prospektusuk is. Ezeknek köszönhetően a "Pióca" (itteni nevén "Data Dracula") is fogy már. A Portocom cseh nyelvű szórólapot, szerződést, csehül jól beszélő szakembert hozott, és a honlapjukon két hét múlva ott lesz a cseh változat is. Sőt! Nekik már itteni bejegyzett cégük is van. Szervizszolgáltatónak sikerült is találniuk egy országos hálózattal rendelkezőt. Viszonteladónak két nap alatt 65 cég jelentkezett. (A poznani vásáron a lényegesen nagyobb lengyel piacra egy hét alatt jött ennyi. Azt, hogy ténylegesen mekkora ez a piac, jól mutatja az előző Invex-cikkemben említett internethasználói szám mellett a legutóbbi negyedévben eladott számítógépek száma - csaknem 60 ezer, ami 4%-kal volt több, mint az előző évben - és az ebből származó bevétel - valamivel több, mint 70 millió dollár, ami kb. 1,5%-kal múlta felül a korábbit -, amin belül a notebook kategória mintegy egy negyeddel haladta meg a magyarországi darabszámot. Érdekes adat az is, hogy a processzorokon belül az Intel részesedése meghaladta a 95%-ot.)

A MorphoLogic a MoBiMouse itteni disztribútorát keresi. A cseh verzió elkészítéséhez a prágai Károly Egyetem segítségét vették igénybe. Érdeklődő itteni is sok volt, de a legelőrehaladottabb tárgyalások francia és lengyel cégekkel folytak, amelyek itt találtak rájuk. Újdonságuk az, hogy a cég történetében először nem valamilyen híres társaságon keresztül (pl. Microsoft), nem egy termék részeként (pl. a Microsoft Office magyar változata), hanem saját maguk önálló termékeként ajánlanak valamit. Internetszolgáltatóknak ajánlják azt a szoftvert, ami keresőknél speciális nyelvi sajátságokat is figyelembe vesz. Olyan módosított szavakra is keres, ami az alapszótól eltér (pl. "alma" mellett "almát"), és amit eddig nemcsak nem találtak meg, de még hibának sem jelezték. Az eddigi keresők viszont elkövettek számos tévedést (pl. az előző példánál megtalálták az "almanach" és a "hatalma" szavakat). A technológia elkészült, és ha van komoly érdeklődő, el tudják készíteni az adott nyelvi változatot.

Készül egy még érdekesebb variáns is, ami idegen nyelven keres. (Amennyiben pl. megadom magyarul a "kutya" szót, akkor egy angol szövegben kikeresi a "dog" előfordulásait. Így angol tudás nélkül tudok angol szövegben keresni.) A Comfort eredményesen keresett forgalmazókat összefogó céget az "Online-szaküzlet" szoftveréhez. A CeBit után Németországban egy internetszolgáltató által webboltnak, otthon egy ruha-cipő internetes boltnak használt terméke iránt itt olyan nagy volt az érdeklődés, hogy szükség volt a leendő forgalmazókat egy itteni cégen keresztül kiszolgálni.