Nagydíj

Guttray László Guttray László, 1999. október 13. 13:21
A pályázatok és versenyek rangját alapvetően három dolog határozza meg: a pályázatok száma, a benevezett alkotások színvonala és a díjazott művek minősége. Lehet persze új szempontokat is kialakítani (eredetiség, ár/teljesítmény viszony, hazai környezetben való alkalmazhatóság), de a három alapszempont akkor is változatlan marad.
A Compfair Vásárdíj ázsiója mindhárom szempont szerint folyamatosan emelkedik az utóbbi években: a pályázók száma növekszik, egyre magasabb a benyújtott pályamunkák színvonala, a díjazott termékek pedig bárhol a világon megállnák helyüket - ez utóbbi megállapítás olyannyira igaz, hogy a korábbi évek díjazottjai közül többet nemzetközi elismerésben is részesítettek.

Öt évvel ezelőtt alig több mint tíz pályamunka érkezett a bírálóbizottsághoz, tavaly 21, idén pedig 22 terméket neveztek be a megmérettetésre. Mivel a kiállítók száma ennél alacsonyabb mértékben emelkedett, komolyabb matematikai számítgatások nélkül is belátható, hogy a részvevők egyre nagyobb arányban nyújtanak be pályázatot. Mindez azt jelenti, hogy - a közvélemény-kutatásokból kölcsönvett kifejezéssel élve - a szakmai körökben is emelkedett a Compfair Vásárdíj "népszerűségi mutatója". Láttam már ügyvezető igazgató szobájának falán a Compfair Vásárdíj oklevelét, a "dobozos termékek" (CD-ROM, szoftvercsomag) mindegyikén feltüntetik, ha az a korábbi években az őszi vásár egyik díjazottja volt, és ma már minden komolyabban megszerkesztett cégprofil szerves része, ha díjjal ismerték el a vállalkozás valamelyik hardverét, szoftverét vagy szolgáltatását.

A kiállításra készülődve úgy hozta a sors, hogy három olyan cég képviselőjével is szót ejtettünk a vásárdíjról, amely benyújtotta a pályázatot. Ha egyetlen szóval kellene jellemezni őket, azt mondanám: izgultak.

Egyikük elmondta, hogy kis híján lekésték a jelentkezési határidőt, a benyújtott termékhez csatolandó dokumentáció összeállításába ugyanis olyan sokan szóltak bele, hogy alig maradt idő a szempontok összedolgozására. Ismerve a cég korábbi munkáját, fel sem merülhet, hogy a dokumentáció hiányos volt, vagy alacsony színvonalú lett volna, marad tehát a másik magyarázat: sokan tartották fontosnak, hogy ne csak a pályamű, hanem a mellékelt dokumentáció is tükrözze a cég belső igényességét. A másik cég képviselője arra volt kíváncsi, mekkora nyilvánosságot kapnak a vásárdíjas termékek, s örömmel nyugtázta, hogy a szaksajtó minden évben részletesen foglalkozik a díjazott termékekkel - harmadszor pedig azt latolgattuk, mennyire javítja egy termék versenyképességét, ha a díjazottak közé kerül.

E három beszélgetés újabb bizonyítékként szolgált arra, hogy mostanra komoly rangot vívott ki magának az elismerés, mondhatni "forgalomnövelő" tényező, ha egy terméken feltüntethetik a "Compfair Vásárdíj" emblémát. És ma már a piac is visszaigazolja az effajta elismerést: egy évekkel ezelőtt díjat nyert termék eladási görbéje tökéletesen igazolja, hogy az embléma felér a legkomolyabb tesztlaboratóriumok minősítésével is.