E-felkészültség: Közép- és Kelet-Európa még mindig alaposan le van maradva

forrás Prim Online, 2005. április 20. 12:50
A The Economist Intelligence Unit és IBM legutóbbi közös, ma megjelentetett tanulmánya szerint Közép- és Kelet-Európa még mindig alaposan le van maradva Nyugat-Európa mögött a főbb e-felkészültségi mutatók területén. Ugyanakkor nagy különbségeket találunk az egyes országok e-felkészültsége között.
Szlovákia például öt hellyel ugrott előre a rangsorban az idén, Lengyelország és Szlovénia négy hellyel, ugyanakkor más gyorsan fejlődő digitális piacok vagy megőrizték helyüket, vagy akár lejjebb is csúsztak. Az ún. e-felkészültségi tanulmányt idén hatodik alkalommal publikálják. A tanulmány olyan elfogadott mércét jelent, ami tükrözi, hogy az egyes országok kormányai milyen erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy elősegítsék az üzlet működését. Az idén összesen 65 országot rangsoroltak.

Néhány fontosabb megállapítás:


Észtország a regionális vezető az e-felkészültség területén, Svájc, Szlovákia és az Egyesült Államok nyerték a legtöbb jobb helyezést a rangsorban 2004-hez képest, Dánia már második éve foglalja el az első helyet, az Egyesült Királyság lecsúszott a 2. helyről az 5-re, Hong Kong vezeti a Csendes-óceáni országok sorát, Jamaica pedig bekerült a mezőnybe.

Az e-felkészültségi helyezések az adott ország társadalmi, politikai, gazdasági és technológiai fejlettségének a szintjét mérik. Az e-felkészültség nem egyszerűen annak a függvénye, hogy az országban mennyi számítógépes szerver, webhely és mobiltelefon van, olyan dolgokat is tükröz, mint az, hogy az állampolgároknak mennyire áll módjukban a technológia szakszerű kihasználása, az üzleti és a jogi rendszert, és azt is, hogy a kormányok mennyire ösztönzik a digitális technológiák használatát. A megfelelő e-felkészültség biztosítása érdekében minden alkotórésznek infrastruktúra, biztonság, átláthatóság, innováció és képességek a helyén kell lennie, a megfelelő kapcsolódásokkal együtt.