A hitelkártyacsalások veszélyeztetik az online kereskedőket

OTS - Cégvonal, 2005. június 21. 11:05
A hitelkártyacsalások veszélyeztetik az online kereskedőket; a 2005-ös Pago-jelentés szerint az elektronikus kereskedelemben egyre több hamis hitelkártyát használnak.
A nemzetközi elfogadó banki és fizetési szolgáltatások terén élenjáró Pago cég nemrég közzétett 2005-ös jelentésében megállapította, hogy a hitelkártyák hamisítása egyre inkább fenyegeti azokat a vállalkozásokat, amelyek az interneten keresztül értékesítik termékeiket és szolgáltatásaikat. Az online kereskedők nehéz helyzetbe kerültek, hiszen ha meg akarják tartani ügyfeleiket, nem tagadhatják meg tőlük a hitelkártyás fizetés lehetőségét. Amennyiben a csalók lopott vagy hamisított hitelkártyák adatait használják fel, a tulajdonosok visszaigénylik a kártyájukról jogtalanul leemelt összegeket, amivel a kereskedők is rosszul járnak.

- Visszaigénylésre akkor kerül sor, ha a hitelkártya tulajdonosa kifogásolja a havi számlakimutatásban szereplő valamelyik tételt, mondván, hogy ő nem vásárolt ilyen árut vagy szolgáltatást - mondta Rüdiger Trautmann, a Pago vezérigazgatója. - Ez manapság olyan gyakran előfordul, hogy számos online vállalkozás a csőd szélére került. A 2005-ös Pago-jelentés szerint az európai elektronikus kereskedelem 0,83 százalékos visszaigénylési aránya első pillantásra elég alacsonynak tűnik, a részletes elemzés azonban komoly aggodalomra adhat okot. A manipulált hitelkártya adatokkal elkövetett csalások nyomán történt visszaigénylések aránya például 2003-ban alig haladta meg a 4 százalékot, 2004-ben viszont 7 százalék fölé emelkedett. Ez minden bizonnyal a hitelkártyákkal kapcsolatos szervezett bűnözés terjedésének tudható be.

A visszaigényelt összegek és a vásárolt tételek értékének viszonya is kedvezőtlen tendenciát mutat. Amíg a 10 euró alatti vásárlásoknak csupán 0,28 százalékát reklamálják meg, az 500 eurónál értékesebb vásárlások esetében ez az arány 3,70 százalék. Érdekesség, hogy Németországban sokkal alacsonyabb - 0,31 százalék - a visszaigénylések aránya, mint a többi európai államban.

- A visszaigénylések nemcsak pénzügyi veszteséget okoznak a kereskedőknek, hanem a fennmaradásukat is veszélyeztetik - mondta Trautmann. - Ha a visszaigényelt összegek összértéke meghaladja a hitelkártya-szervezetek által megszabott határértéket, a kereskedőket könnyen megfoszthatják a hitelkártyák elfogadásának jogától, ez pedig számos online üzlet végét jelentené.

A vezérigazgató szerint az elektronikus kereskedelemben elkövetett hitelkártya hamisítások nem jelentenek kikerülhetetlen végzetet.

- A csalások megelőzésére számos kifinomult és hatásos módszert dolgoztak ki, melyek segítségével az online kereskedők jelentős mértékben csökkenthetik a visszaigénylési arányt. Olyan biztonsági eszközöket fejlesztettek ki, amelyek már a megrendelés kezdeti szakaszában kiszűrik a csalási kísérleteket, és figyelmeztetik a kereskedőt, hogy töröljék a veszélyes vagy gyanús ügyleteket. Sajnos számos elektronikus kereskedelmi vállalkozás alábecsüli a csalás veszélyét, ezért nem foglalkozik a kockázat csökkentésével, pedig az ilyen biztonsági berendezések vásárlására fordított összegek nagyon gyorsan megtérülnek.

A Pago negyedszer tett közzé éves jelentést az elektronikus kereskedelemről. A kiadványt ezúttal A nemzetközi elektronikus fizetések siker- és kockázati tényezői - ajánlások a 2004-es online vásárlások alapján címmel jelentették meg. A Pago jelentése az egyetlen a világon, amely nem felmérések vagy közvélemény-kutatások, hanem több mint 20 millió vásárlási tranzakció feldolgozása alapján készült. A több mint 150 oldalas kiadvány 90 egynéhány táblázatot és csaknem 100 grafikont tartalmaz.

A 2005-ös Pago-jelentés nemzetközi változata 2005. június 30-ig szerezhető be a http://www.pago.de/shop címen, 375 eurós (+ német áfa) áron. Újságírók ingyenesen is hozzájuthatnak a jelentéshez, ha e-mailben kérnek maguknak személyi diszkont kódot. Amennyiben ezzel a kóddal rendelik meg a kiadványt, a Pago nem számol fel díjat érte.

Az elfogadói banki szolgáltatásokat és a fizetések feldolgozását egyedülálló módon ötvöző Pago nagyságtól függetlenül bármilyen vállalkozás számára elérhetővé teszi a különféle nemzetközileg vagy nemzeti szinten használatos fizetési módszereket, beleértve a Visa és MasterCard, az American Express, a Diners Club, a JCB, a Switch/Solo kártyákat.
A Pago, amelyet 1999-ben a Deutsche Bank AG és a Beisheim Holding Schweiz AG alapított, globális partnerhálózatán keresztül kínálja szolgáltatásait. A cég jelenleg több mint 5700 aktív online üzleti kapcsolatot működtet, és több mint 7580 ügyfele van az elektronikus kiskereskedelem, a távközlés, az online játékok, az online gyógyszertárak és az elektronikus utazások terén (2005. júniusi adatok).