Szezonalítás a keresőmarketingben

forrás Prim Online, 2005. július 14. 12:06
Megszokott, hogy júniustól szeptemberig minden évben visszaesnek a marketingköltések, hiszen a hirdetők az őszi hajrára tartogatják energiáikat és büdzséjüket. A keresőkben azonban nem létezik holtszezon, a kulcsszó alapú hirdetések nyáron is nagy népszerűségnek örvendenek.
A Kurzor.hu oldalain megfigyelhető, hogy az éppen aktuális témák nagyban befolyásolják a keresések számát. Így az internetezők idén januárban a „cunami”-t, februárban az „ügynöklista”-t, márciusban a „Húsvét”-ot és a „locsoló versek”-et keresték a leggyakrabban, majd áprilisban, a költő születésének 100. évfordulóján beindult a „József Attila” láz is.

A hirtelen kiugró és aztán elcsendesedő téma-hullámok megjelenése mellett szezonalítás észlelhető a rendszeresen keresett szavak esetében. Az „autó”, „használtautó” szavakra leggyakrabban február és április között keresnek az internetezők, míg a „klíma”-nak és a „last minute” utaknak márciustól szeptemberig tart a szezonja. A műszaki cikkek – „digitális kamera”, „házimozi” – keresései Karácsony előtt kezdenek drasztikusan emelkedni.

Kristók Balázs, a Kurzor.hu-t üzemeltető Hírek Média KKV üzletág igazgatójának elmondása szerint nyáron például „Horvátország” tartozik azon nyaralóhelyek közé, amiket leggyakrabban gépelnek be a keresőkbe az internetezők, de az ilyen és ehhez hasonló kulcsszavak esetében is megfigyelhető a szezonalítás. Míg június és augusztus között havonta több ezren keresnek az említett úti célra, addig szeptemberben már drasztikusan lecsökken az internetezők ez irányú érdeklődése.

Télen-nyáron


Szezontól függetlenül csak az „mp3”, a „DC++” és a hasonló kifejezéseket, vagy például a térképeket és a szexualitással kapcsolatos szavakat keresik az internetezők, de nem mutatkozik szezonalítás a keresőkbe áramló hirdetések mennyiségében sem, mivel a különböző termékeket és szolgáltatásokat reklámozó szövegek felbukkanása és eltűnése kiegyenlíti egymást. Így nyáron például nagy hirdetőnek számítanak az utazási irodák vagy a klíma szaküzletek, télen pedig a síléc és a téligumi hirdetések jelennek meg gyakrabban.

Ezzel együtt – a hirdetési forma népszerűségének erősödésével – folyamatosan növekszik a keresőkbe áramló marketingköltések összmennyisége is. „Egyre több hirdető ismeri fel, hogy a keresőkben megjelenített kulcsszó alapú hirdetések szerves részét képezhetik a marketingstratégiának.” – mondja Kristók, aki szerint az ilyen hirdetések kedvező árú kiegészítő eszközt adnak a marketingesek kezébe.

Visszajelzés a hirdetőknek


A Kurzor.hu napi oldalletöltése megközelíti az 1 milliót, azaz ennyi alkalommal keresnek különböző szavakra a magyarországi internet-felhasználók. Mivel a hirdetőknek lehetőségük van reklámszövegeket megfogalmazniuk a különböző kulcsszavakra, ezért potenciálisan naponta akár 3 millió reklámüzenet jelenhet meg a kereső oldalain. Így ha egy internetező begépeli például a „marketing” szót, a találatok listája előtt egy úgynevezett fizetett hivatkozást (a reklámszöveg külön dobozban kerül kiemelésre), illetve két darab úgynevezett szponzorált linket (a reklámszöveg a rendes találatok felett kerül kiemelésre) jelenít meg számára a kereső.