A Nokia is megérezte az erős versenyt

MTI Sajtóadatbank, 2005. augusztus 2. 09:12
A második negyedévben a Nokia is megérezte az erős versenyt, és két hete meglepte az elemzőket gyenge harmadik negyedévi előrejelzésével. A kereslet ugyan a vártnál nagyobb volt a második negyedben, de a többlet főleg Ázsiában és Kelet-Európában jelentkezett az egyszerűbb, olcsóbb készülékek iránt. Ez összenyomta a profitrést, és a Nokia szerint az irányzat folytatódik.
A Nokia két hete erős emelkedést jelentett forgalmában és nyereségében egyaránt a második negyedévről, de így is elmaradt az elemzői várakozásoktól, és ezt a piac részvényárfolyam-csökkenéssel nyugtázta.

A cég adózott eredménye a második negyedben 15 százalékkal 799 millió euróra nőtt, az egy részvényre jutó eredmény 0,18 euró lett az egy évvel korábbi 0,15 euró után, de így is elmaradt a 0,20 eurós elemzői várakozásoktól. A cég áprilisban a második negyedévre 0,15-0,18 euró részvényarányos nyereséget ígért - javítva a korábbi, pontosan 0,15 eurós előrejelzésen -, ami azt jelenti, hogy ténylegesen saját becslése felső határán teljesített.

A Nokia eladásai a második negyedben az egy évvel korábbihoz képest 25 százalékkal 8,06 milliárd euróra nőttek. Piaci részesedése 33 százalékot ért el, az első negyed 32 százaléka után, elsősorban az amerikai és kínai jó szereplésnek köszönhetően. Ugyanakkor az üzemi haszonkulcs 12,5 százalékra csökkent a 13,7 százalékos egy évvel korábbiról.

Az átlagos mobiltelefon-eladási ár a negyedben 105 euróra mérséklődött a megelőző negyed 110 eurójáról.

A harmadik negyedre a cég most 0,14-0,17 eurós részvényenkénti eredményt vár, eladásait 7,9-8,2 milliárd euró között valószínűsíti. Elemzők a harmadik negyedre 0,2 eurós eredményt és 8,16 milliárd eurós bevételt várnak. A Nokia idei egész éves előrejelzésében a világon a mobilcégek teljes értékesítését 760 millió mobilkészülékre várja, ez 20 millióval több korábbi becslésénél.

Az első negyedévben a Nokia adózott eredménye 0,19 euró volt részvényenként, az elemzők várta 0,15 euró helyett és az egy évvel korábbi 0,16 euró után. Az árbevétel 7,4 milliárd euróra nőtt 6,3 milliárd euróhoz képest. Az adó előtti eredmény 1,2 milliárd euróra emelkedett az egy évvel korábbi 1,1 milliárd euróhoz képest.

Tavaly a Nokia adózott eredménye 11 százalékkal 3,207 milliárd euróra csökkent a 2003-as 3,592 milliárdról, részvényenként 0,70 euróra 0,75 euróról. Az üzemi eredménye 14 százalékkal 4,33 milliárd euróra esett vissza 5,011 milliárdról. A forgalma 1 százalékkal 29,267 milliárd euróra fogyatkozott 29,455 milliárdról.

A készülékértékesítés 12 százalékkal 18,507 milliárd euróra esett, az ágazat üzemi eredménye 36 százalékkal csökkent 3,768 milliárd euróra. Ezt ellensúlyozta a multimédia részleg, amely 46 százalékkal 3,659 milliárd euróra növelte bevételét és 179 millió eurós üzemi eredményt ért el a 2003, 186 milliós veszteség után, és a hálózati rendszerek részlege, amely a forgalmát 13 százalékkal 6,367 milliárd euróra emelte, és 878 millió eurós üzemi eredményt termelt az előző évi, 219 milliós veszteség után. A vállalati megoldások részlege 57 százalékkal 830 millió euróra növelte a bevételét, de még veszteséges maradt, 199 milliós üzemi veszteséggel.

Tavaly év végén a Nokia sorrendben Finnország, az Egyesült Államok és Kína után Magyarországon foglalkoztatta a legtöbb alkalmazottat, 3778 embert. A Nokia 1999-ben építette föl komáromi gyárát, körülbelül 100 millió euróért. A gyárat tavaly, több mint 50 millió eurós költséggel, új üzemcsarnokkal bővítette. A profiltisztítás keretében viszont a pécsi képernyőgyárát 2000 januárban eladta az ugyancsak finn Elcoteq elektronikai gyártási szolgáltatójának, egyik legnagyobb alkatrész-beszállítójának.