18 milliárd forint körül alakul az internetes kiskereskedelmi forgalom

forrás Prim Online, 2005. szeptember 5. 18:06
A Forrester Reserach 2005. júliusban közzétett felmérése szerint 2004-ben a teljes online kiskereskedelmi piac világszerte közel negyedével bővült. Magyarországon 2003-ban a teljes sokaságra vetítve az internetes áruházak forgalmát 10 milliárd forintra becsülték. 2004-ben a realizált forgalom alapján az interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma elérte a 12 milliárd forintot és becslések szerint 2005-ben közel 18 milliárd forint körül alakul majd. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Kft. -vel együttműködve - negyedévente felméri a vállalatok és a lakosság internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A felmérés az online áruházakra vonatkozó eredményeket tartalmazza.



Az online áruházak forgalmának alakulása 2001-2005 között (millió Ft)

Forgalom


Színesedik az interneten keresztül értékesítő boltok „típusa”, így egyre nehezebb különbséget tenni a tisztán internetes, illetve a hagyományos kiskereskedelmi egységgel rendelkező áruházak között. Megjelentek újabb üzleti modellek a piacon („az online boltok piactere”, „bevásárlóközpontok”), illetve azok a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel rendelkező boltok, amelyek az interneten keresztül sikeresen értékesítenek, kiszervezték az „online” tevékenységüket és egy külön cégben végzik azt.

Becslések alapján 2004-ben a piaci szereplők 81%-ának, 2005-ben 75%-ának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2005-ben azt tapasztalhattuk, hogy a válaszadói mintában az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett 2004-hez képest, amely alapján bizonyos szereplők megerősödésére következtethetünk.



Árkedvezmények

A felhasználók számára megéri a világhálón vásárolni, mert az áruházak 35%-a a termékek többségét, további 35%-a pedig részben olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok több mint 86%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.



Igaz a hazai internetező társadalom legaktívabb felhasználói nem az „árérzékeny” jövedelemkategóriájú társadalmi rétegből kerülnek ki, mégis az interneten keresztül elérhető jelentős árkedvezményekkel lehet(ne) nagymértékű növekedést elérni az online forgalomban. Úgy gondolják a felmérés készítői, hogy az interneten keresztüli értékesítés egyik előnye a kényelem, ám a felhasználók többsége számára mégis az elérhető árkedvezmények a vonzók.

Érdekképviselet


A bejegyzés alatt álló "Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK)" Egyesület - amelynek a GKI Gazdaságkutató Rt. leánycége, a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft is az alapítója - munkájával szeretné elérni, hogy Magyarországon megerősödjön az a szakmai, üzleti és jogszabályi környezet, amely segíti az elektronikus kereskedelem terjedését, erősíti a felhasználói bizalmat , és lehetővé teszi, hogy az érintett vállalkozások a törvényi szabályozást betartva kiaknázhassák az elektronikus kereskedelemben rejlő üzleti lehetőségeket. A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület céljaink megvalósítása érdekében a Szövetségbe hív mindenkit, aki egyetért az elektronikus kereskedelem fontosságával, gazdaságélénkítő szerepével, egyetért céljaival és tevőlegesen is részt kíván venni a munkájában.