Egyre több cég vesz részt az e-kereskedelemben

forrás Prim Online, 2005. október 20. 11:41
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve - negyedévente felméri a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. Jelen összefoglaló a vállalati szektor interneten keresztüli beszerzési és értékesítési jellemzőit mutatja be.
A felmérése szerint megállapítható, hogy növekszik azon cégek aránya, amelyek valamilyen formában részt vesznek az elektronikus kereskedelemben. Az internetkapcsolattal rendelkező, legalább 5 főt foglalkoztató vállalatok 27%-a (az összes cég 22%-a) rendelt meg terméket vagy szolgáltatást 2004-ben az interneten keresztül.

Összhangban a nemzetközi adatokkal, interneten keresztül jóval kevesebb cég (az internetkapcsolattal rendelkezők 15%-a, az összes cég 12%-a) értékesítette termékeit szolgáltatásait 2004-ben, mint amennyien e-beszerzést végeztek.

2005-ben tovább nőtt az e-kereskedelemben résztvevők aránya. Az év közepén az internetkapcsolattal rendelkező cégek 33%-a jelezte, hogy interneten beszerzést, 20%-uk pedig, hogy értékesítést végez.

A pénzügyi tevékenység, ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás szektor cégei 2004-ben az átlagosnál nagyobb arányban (35%) használták az internetet termékek vagy szolgáltatások megrendelésére mint a többi szektorban működő vállalatok.

Interneten keresztüli megrendeléseket 2004-ben a feldolgozóipar illetve a szállítás, raktározás, posta távközlés szektorokban tevékenykedő cégek az átlagosnál nagyobb (21%, illetve 26%), az építőipari cégek pedig átlag alatti arányban (5%) kaptak.

Az internetes beszerzések összes beszerzésen belüli aránya az érintett cégek 38%-ánál kevesebb volt, mint 1% és csak 13%-ánál volt magasabb, mint 10%, míg az értékesítés esetében ugyanezek az arányok 23%, illetve 24%.

Az internetes beszerzéseket végző cégek döntő többsége, 58%-a, úgy gondolja, hogy a következő évben nem változik majd az internetes beszerzéseinek aránya. A válaszadók 38%-a számít kis mértékű, 3% pedig jelentős növekedésre.

Az interneten is értékesítő cégek legnagyobb része, 47%-a, szerint a következő 12 hónapban nem várható az internetes értékesítések összes árbevételen belüli változása. A cégek hasonló hányada, 42%-uk viszont az arány kismértékű emelkedésére számít.