Internetezés a havi büdzséhez igazítva

Vértes János, 1999. november 7. 19:42
Az Elender-HP, a Datanet-Compaq, a MatávNet-Albacomp PC-t is tartalmazó internet-előfizetéseivel kapcsolatos híradások közepette (be kell valljuk, mi is a fővárosiak csinnadrattáira figyeltünk jobban oda) meg kell követnünk a békéscsabai Prakticompot, hiszen a sort HomePack és MediaPack csomagjaikkal tulajdonképpen ők kezdték el, a budapesti szolgáltatók meglehetősen nagy késéssel követték csupán az úttörőt.
A különféle csomagokat, amelyek mindegyike tíz-egynéhány ezer forint, sokan fanyalogva fogadták, mondván: nem más ez, mint a géplízing belekombinálása az internet-előfizetési díjba. Valóban nem más, ám az e fölötti fanyalgás helyett talán érdemes észrevenni a dolog lényegét: az egyszeri beruházás helyett meghatározható egy - telefonostul, mindenestül nagyjából húszezer forintra tehető - havi internetezési költség, amit egy sokkal szélesebb réteg engedhet meg magának, mint egy egyszeri 150-250 ezer forintos számítógép-beruházást.

Magyarországon sokkal szélesebb az a középréteg, amely ugyan havonta megenged magának egy könyvesbolti bevásárlást (5-10 ezer forint), elmegy a család két-háromszor multiplex moziba (2-5 ezer), hétvégeken van egy nagybevásárlás a városzéli szupermarketekben (25-50-70 ezer), a családnak van 1-2-3 mobiltelefonja (10-50 ezer) s az autóra is jut egy-két tízes, ám ugyanakkor egy százezres nagyságrendű egyszeri beruházás már megingatná a családi (vagy akár kisvállalkozásra méretezett) költségvetést. Általában ugyanez a réteg az (orvosok, ügyvédek, butikosok, kisiparosok, újságírók, nyelvtanárok - magánpraxist folytató értelmiségiek), akik ha a hónap egy-két napján nem csupán szórakozásra, hanem munkára is használnák az internetet, játszva megkeresnének vele egy húszast. Nekik egy húszezer forintos havi költség még akkor is megfoghatóbb, ha különféle számításokkal ki is lehet hozni, hogy egyben megvéve a gépet, s utána előfizetve az internetre két-három éves távlatban olcsóbb mulatság, mint ez a kombinált lízing. Nem tudjuk, hogy a Prakticomp és a három legnagyobb országos szolgáltató által elindított új megközelítés mennyi új elfizetőt hozott eddig a "konyhára", de azt tudjuk, hogy minden emberi számítás szerint ez a stratégia jó, telitalálat, be kell, hogy váljon! Egyszerűen azért, mert több százezerre becsülhető azoknak a háztartásoknak, kisvállalkozásoknak a száma, ahol, ha partnerként s az ő nyelvükön szólunk a családokhoz, akkor előfizetnek...

Hogy mit jelent az ő nyelvük? Nos, ez a réteg általában értelmes, gondolkodó, a számtani alapműveletekkel tisztában lévő emberekből áll. Ne beszéljünk nekik FreePC-ről, mert akkor rögtön szoroznak-osztanak, hiszen tisztában vannak azzal, hogy ingyenes dolog nincs. Inkább javasoljuk nekik (a hirdetésekben, DM akcióban), hogy ne szorozzanak (a havi 20-at 24-gyel, 36-tal), hanem osszanak: osszák fel ezt a havi költséget családtagjaikra, és nézzék meg, hogy a felnőttek esetleg hogyan jutnak többlet-jövedelemforráshoz az internet révén, a gyerekek hogyan jutnak többlettudáshoz, s fedezzék fel, hogy némi beosztással ennek a kiadásnak ma már be kell férnie a havi családi büdzsébe.

Persze lehet, hogy valakinél nem használ a szép szó, s mégiscsak szorozni fog, de hát "sag schon", legfeljebb ő megveszi a gépet (akár részletre valamelyik nagyáruházban), s utána választ egy gép nélküli előfizetési csomagot... A Prakticompnak, az Elendernek, a Datanetnek, a MatávNetnek tudtommal erre is van kínálata...