Magyarországon még nem jellemző az e-banking

forrás Prim Online, 2006. január 24. 14:11
Hazánkban egyelőre nem jellemző az e-banking térhódítása, hiszen továbbra is elsősorban személyesen intézzük banki ügyeinket – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, 2005. november-decemberi Pénzügypiaci Adatszolgáltatása. Azok viszont, akik az online szolgáltatást választják, minden más ügyfélnél gyakrabban végeztetnek banki műveleteket.

A GfK Hungária Piackutató Intézet által 1995 óta negyedévente, 2005-től pedig kéthavonta szolgál információval a magánszemélyek banki és pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeiről, szokásairól, s az egyes bankok, illetve pénzintézetek megkérdezettek általi megítéléséről a Pénzügypiaci Adatszolgáltatás című tanulmányában.

A 2005. november-decemberi adatokat elemző 68. számú Jelentés szerint a havi rendszeres kiadások fedezése után megtakarításokkal a háztartások 27 százaléka rendelkezik. Ez az arány mintegy 5 százalékos csökkenést jelez a szeptember-októberben mért 32 százalékhoz képest. A megtakarításokkal rendelkezők többsége (64 százalék) – az előző időszakokkal összehasonlítva – továbbra is forintbetétben bízik, a lakosság közel egynegyede pedig hagyományos módon, készpénzben őrzi összegyűjtött pénzét.

A banki ügyintézés módját tekintve sem történt jelentős változás a korábbi időszakokhoz képest. A lakosság 82 százaléka továbbra is személyesen tér be bankfiókjába, ha bármilyen banki ügyet kell intéznie, a válaszadók 34 százaléka pedig a saját számlavezető bankja által üzemeltetett automata segítségével végez banki tranzakciókat. Tízből egy ügyfél részesíti előnyben a telefonos banki ügyintézést. Banki ügyeinek rendezésekor az ügyfeleknek csupán 5-5 százaléka veszi igénybe valamely idegen bank automatáját, illetve az internetet. A mobilbankolás előnyeit pedig a banki ügyfélkapcsolattal rendelkezők mindössze 3 százaléka élvezi.

Az ügyfelek számlavezető bankjukat átlagosan 3-4 hetente keresik fel személyesen, közel kéthetente pedig telefonon. Az internetbank látogatása gyakoribb: a banki ügyeiket online intézők egy hónapban átlagosan közel hat alkalommal veszik igénybe az internetes bankfiók szolgáltatásait.

Az e-banking szolgáltatást az ügyfelek többsége a számlaegyenleg lekérdezésére (85 százalék), az online bankolók több mint fele pedig átutalásainak és közüzemi számláinak fizetésére használja.

A számlavezető bank kiválasztásakor vezető szempont a megbízható és pontos teljesítés garantálása, a gyors ügyintézés, az, hogy az ügyintéző szakértő legyen a pénzügyekben. Az ügyfelek pénzintézetekkel kapcsolatos elvárásai között hangsúlyos még a többinél kedvezőbb betéti kamatok kínálata, az ügyfél partnerként segítése a pénzügyek intézésében.

Milyen módon intézi Ön banki ügyeit? (az adatok a banki kapcsolattal rendelkező válaszadók százalékában kifejezve)

Bankfiókban 82%

Telefonon, Call centeren keresztül 9%

Mobilbankon keresztül 3%

Interneten 5%

Saját bank ATM segítségével 34%

Idegen bank ATM segítségével 5%

Bankárral, ügynökkel fiókon kívül 2%

Hitelcentrumban, hitelirodában 1%

Semmilyen módon 6%

Forrás: GfK Pénzügypiaci Adatszolgáltatás, 2005. november-december