E-BaaN az új BaaN

Fekete Gizella, 1999. november 18. 13:45
Idén Bécsben rendezte meg négy éve indított s így ma már hagyományosnak számító évi európai seregszemléjét az elsősorban az ipari szektorra koncentráló BaaN.
Mint korábban, most is a BaaN World '99 - Europe szolgált szócsőként a felhasználók, a partnerek és a cég szempontjából egyaránt meghatározó bejelentéseihez, de az idei rendezvény egyben a megújult, az internetforradalom okozta változásokhoz igazodott BaaN bemutatkozása is volt. A több mint 3000 résztvevő előtt zajló, a partnerek kiállításaival színesített esemény nyitóelőadásában Mary Coleman, a cég elnöke a BaaN e-business vízióját, ezzel kapcsolatos előkészületeit és a felhasználóit is versenyelőnyhöz juttató eredményeket említette első helyen, de az új - a BaaN szempontjából meghatározó gyártás területén különösen fontos - ellátási lánc (SCM), illetve az e-business terjedésével egyre nagyobb szerepet játszó ügyfélkapcsolat-menedzsment (CRM) megoldásokra is kitért. Ez utóbbiak kapcsán utalt az AMR Research azon megállapítására, miszerint az ERP rendszereket szállító vállalatok 74 százaléka nem tud SCS, CRM, illetve e-commerce megoldást a rendszere mellé csatolni, vagy ha mégis, akkor nem saját gyártmányút, ami természetesen rontja az integráció esélyeit. Ezzel szemben a BaaN-nak a jövő évben már minden említett feladatra lesz - egymáshoz is jól illeszthető, integrált - megoldása. Mint az elnök elmondta, az internetforradalom kapcsán a jövő üzleti követelményei között első helyen áll a vállalkozások és a felhasználók közötti értéklánckapcsolat megteremtése; akiknél ez hiányzik, óhatatlanul fennakadnak az egyre élesedő verseny rostáján. Egy olyan világban, ahol mindenki össze van kötve a másikkal, a sebesség és a mozgékonyság lesz a versenyképesség meghatározója.

Internetre ültetett üzletek

A Forrest Research kutatási eredményei alapján az idén még "csak" 131 milliárd dolláros B2B (business to business) elektronikus kereskedelem 2003-ra 1,5 billiárd dolláros üzlet lehet, amiből a sok üzleti partnerrel, beszállítóval kapcsolatot tartó gyártószektor egymaga 800 milliárdot hasíthat ki. Így érthető, hogy a gyártóvállalatokat támogató ERP rendszerek fejlesztése és azok partnereken keresztüli értékesítése területén élenjáró BaaN a jövőben az elektronikus B2B megoldások vezetőjévé kíván válni, s ezt célozza a szimpóziumon bejelentett két új megoldása, a BaaN OpenWorld Integration Framework és a BaaN Enterprise Solutions Suite is.

A BaaN OpenWorld valójában egy olyan vállalati integrációs architektúrát jelent, amely a vállalat belső együttműködési szintjeinek mind a tradicionális, mind az internet alapú B2B-kereskedelemhez történő optimalizálására szolgál. Ma, amikor a gyártók IT-büdzséjük több mint 35 százalékát különböző alkalmazásaik integrálásába ölik, hiszen ennek hiánya komoly akadály jelent a partnereikkel, illetve felhasználóikkal történő együttműködésben, a BaaN fenti - az interneten keresztüli kapcsolattartáshoz is eszközrendszert kínáló - többszintes megoldása az üzleti folyamatok szintjén olyan információmegosztási és együttműködési lehetőséget jelent, amellyel a felhasználói igények feltárása, azok termékbe és szolgáltatásba építése az elvárható legmagasabb szinten valósítható meg. Az adatokon kívül az alkalmazások, üzleti folyamatok és az üzleti közösség szintjén is integrációs, illetve együttműködési lehetőségeket kínáló keretrendszer teljes kiépítésben a következő év második felére kerül üzleti forgalomba.

"Mindez ma már elengedhetetlen a vállalatok számára, ha egyenrangú partnerként akarnak részt venni a különböző üzleti domainek között kibontakozóban lévő internetes B2B-integrációban" - mondta Mary Coleman. "Mivel az internetes értékesítés beköszöntével rohamosan változnak a felhasználók szolgáltatással és szervizzel kapcsolatos elvárásai (7x24 órás szerviz, másnapra történő szállítás, egyre versenyképesebb árak), a BaaN úgy hiszi, hogy az interneten keresztüli B2B-kereskedelem beköszöntével mindez még drámaibbá válik. Így versenyképességük megtartásához a vállalkozásoknak együtt kell tanulniuk partnereikkel és felhasználóikkal, hogy minimális leltárkészlet melletti, gyorsan implementálható, a felhasználó által is konfigurálható megoldásokat nyújthassanak. Azok az üzletek, amelyek nem képesek elsajátítani az e-együttműködést, kiesnek a versenyből."

A BaaN OpenWorld Integration Framework első három szintjét a BaaN Enterprise Solution tartalmazza. Az utolsó, a Business Community szintjének felhasználóknál történő béta-tesztjére 2000 első felében kerül sor.

A GartnerGroup taposta ösvényen

A BaaN Enterprise Solution sorozat a funkcionális domaineken keresztüli üzleti folyamatok összekapcsolásával megteremti a vállalati közösségeken belüli e-fulfillmentet (beteljesülést), s mert mindez internetsebességgel megy végbe, a vállalat ölébe hullik minden lehetőség, amellyel elégedetté teheti felhasználóit, csak élnie kell vele. A megrendeléstől a kiszállításig minden B2B-környezetben történik, így a végrehajtási idő és a leltárkészlet csökkentése mellett a legteljesebb mértékű testre szabást is elvégezhetik.

A BaaN víziója és erre alapozott termékei összhangban vannak a GartnerGroup előrejelzéseivel, miszerint a ma fénykorát élő e-business csillaga egy-két éven belül leáldozik, és átveszik a helyét az üzleti folyamatokba integrált, így a felhasználók számára már szinte "láthatatlan" elektronikus üzleti megoldások.