Nem lesz "következő nagy dobás", csak kifizetődő ötletek

Kiss Ádám Zoltán, 2006. március 16. 07:58
Az IBM fejlesztési elnökhelyettese szerint a szó hagyományos értelmében hiába várunk, ahogy megfogalmazta, a következő nagy dobásra, a kemény versennyel lezárult a 80-as 90-es évek elméleti fejlesztési korszaka, a piac gyorsan kiaknázható ötleteket vár.
Nicholas Donofrio szerint ez nem azt jelenti, hogy ne lenne szükség alapvető fejlesztésekre, ám ma már látható, hogy szemléletváltást hozott az ezredforduló. A cég története is jellemző példa arra, hogy korábban a nagy technológiai áttörések nem belátható megtérülés, hanem a technológiai kunszt okán jöttek létre. Elég volt a vágy, hogy valami különleges, új dolgot állítsanak elő a fejlesztők. A piac azonban kemény megtérülési mutatók szerint bírálja el a fejlesztéseket. Ezt mutatja, hogy a jelentős újításokkal előálló, ám azokat nem kellőképpen ütemezve kihasználó IBM 1992-ben 4,97 milliárd dollárral zárta üzleti évét, ami az addigi valaha volt legnagyobb veszteséget jelentette az amerikai vállalatok történetében. Ezen a helyzeten az 1993-ban kinevezett új vezérigazgató, Lou Gerstner változtatott. Donofrio szerint a fejlesztés töretlen, ám fogalma is némileg átalakult. Régen egyértelműen új termékeket jelentett, ma azonban egyre inkább az új eljárásokról és szolgáltatásokról van szó.