IVSZ: adókedvezményt a high-tech iparnak

MTI Sajtóadatbank, 2006. június 9. 09:18
A tudásintenzív gazdasági szektornak feltétlen valamiféle adókedvezményt kell biztosítani, még akkor is, ha az államháztartási kiigazítás szükségessége miatt az általános adóreformot a kormány kénytelen elhalasztani - mondta Kovács Zoltán, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnöke csütörtökön a 7. Internethajón tartott előadásában Budapesten.
Az elnök utalt azokra a valószínűsíthető kormányzati lépésekre, amelyek nyomán a korábban tervezett adócsökkentések az államreform végrehajtása miatt 1-2 évet csúsznak.

A gazdaság növekedését biztosító high-tech iparág kis- és közepes vállalkozásai nem tudnák kivárni ezt az időszakot - mondta az elnök. Jelezte, hogy a szektor magyarországi cégei egyre kevésbé állják a versenyt a régióban az adóterhek miatt.

Kovács Zoltán az iparág gazdasági súlyát érzékeltetve azt közölte, hogy a gépkocsigyártók, illetve a biotechnológiai és az infokommunikációs vállalkozások adják az export 17-18 százalékát és 5-10 éven belül a munkahelyek jelentős részét.

Az elnök a lehetséges adókedvezmények között említette azt a Franciaországban bevált gyakorlatot, amely szerint a 10 évnél fiatalabb, kutató-fejlesztő cégek az élőmunka után nem adóznak.

Kovács Zoltán az államreform kapcsán szorgalmazta, hogy az ne csak létszámleépítést és az eszközbeszerzések visszafogását jelentse.

A hatékony szolgáltató államot csak úgy lehet létrehozni, ha az új struktúra modern informatikai megoldásokon alapul - mutatott rá az elnök. Hozzátette, hogy az IVSZ konkrét javaslatokat dolgoz ki a reformhoz a kormány számára.

Szavai szerint bizakodásra ad okot az ágazat számára, hogy a formálódó Nemzeti Fejlesztési Terv II.-ben az IVSZ által javasolt "vertikális-horizontális" megközelítés tükröződik. A dokumentumban egyrészt külön fejezet tartalmaz pályázatokat infokommunikációs célokkal, másrészt a többi fejezetben is előfordulnak közvetett módon ilyen jellegű tenderek.

Kovács Zoltán kedvező jelenségnek nevezte, hogy elindult az internetes tartalompiac konszolidációja, egyre gyakoribbak a befektetések ilyen célokkal. Nagy invesztíciókra példaként a nemrég csaknem 1 milliárd forint értékben elkelt, kapcsolatfenntartást lehetővé tevő WIW honlap sikerére utalt, ahova már 850 ezer ember regisztrálta magát.

Ma már egyre kevesebb médiapiaci vállalat engedheti meg magának, hogy ne rendelkezzen internetes portfólióval - vélekedett az elnök.