Rövidesen véget érhet az iPod hegemóniája

Milkovits Gábor, 2006. június 16. 07:20
Az IMS Research piackutató legújabban kiadott tanulmánya szerint az Apple iPod hordozható digitális zenelejátszók egyeduralma átmeneti jelenség, különösen az Amerikán kívüli piacokon.
Az IMS szerint konklúziójukat több tényező is alátámasztja. Egyfelől ugyanis igaz, hogy az Apple a 2003-as 1,5 millióhoz képest tavaly 32 millió iPod-ot értékesített, eközben azonban a versenytársak sem tétlenkedtek, és így a cég globális piaci részesedése csupán 4%-kal, 23-ról 27%-ra növekedett. Ezen belül a merevlemezes lejátszók terén ugyan közel 80% az iPod-ok aránya, a flash-alapú termékek jóval gyorsabban gyarapodó területén azonban a nano csak 15%-ot tudhat a magáénak.

Az IMS tanulmánya szerint nem is az olcsó lejátszók, illetve a túlkínálatból adódó árverseny jelentik a legnagyobb fenyegetést az Apple iPod-okra nézve, hanem sokkal inkább a zenelejátszásra alkalmas mobiltelefonok. A felmérés során ugyanis az Egyesült Államok kivételével a válaszadók többsége világszerte úgy gondolta, hogy a mobiltelefon idővel teljesen átveszi a hordozható zenelejátszók szerepét, fölöslegessé téve ezzel az iPod-ot és társait.