Szalaghirdetések a leghatékonyabbak az internetezők körében

, 1999. december 1. 21:46
Az Andersen Consulting (www.ac.com) legutóbbi felmérése szerint az internetezők kiemelkedően nagy része az internetes szalagcímeket, más néven reklámcsíkokat jelölte meg online vásárlásai döntő információforrásaként.
A reprezentatív felmérésben 1472 rendszeresen internetező személy vett részt. 25 százalékuk előszeretettel dönt vásárlásairól az internetes szalagcímek alapján, míg mindössze 14 százalékuk határoz papírmédium, 11 százalékuk tévéreklám, 4-4 százalékuk rádióhirdetés és táblahirdetés alapján, míg a többiek vagy nem válaszoltak, vagy egyéb döntési módot jelöltek meg.

Ez a hír buzdító lehet az online kereskedelemmel foglalkozók számára. Nemcsak az üzletet kell tehát "e" módon csinálniuk, hanem hirdetéseiket is. Ugyanis feltehetően csupán azok fognak online vásárolni, akik egyébként is rendszeresen róják az internet úttalan útjait.

A hírrel ellentétesnek látszó következtetések érkeztek az InfoWorld berkeiből. A mérési módszer azonban nem egyforma volt. A lényeg az, hogy az Andersen Consulting mérése éppen a megfelelő oldalról kezdte elemezni a problémát, az InfoWorld pedig fordítva, vagy legalábbis nem egyenesen ült a lóra. Azok, akik csak az utcán láthatnak hatalmas e-business plakátokat, és gőzük sincs az internetről, egyhamar nem fognak online vásárlásaikról reklámcsíkok alapján dönteni. Mert nem is vásárolnak online. Ezért azt a célközönséget kellett vizsgálni, amely állandó kapcsolatban áll a nettel.

Az Andersen-felmérés szerint az amerikai internetezőknek idén már várhatóan vagy 82 százaléka fog online vásárolni a karácsonyi ajándékszezonban, ami 56 százalékkal több, mint tavaly. Továbbá a megkérdezettek 58 százaléka válaszolt úgy, hogy online vásárlásai hatására jóval kevesebb időt fog eltölteni a hagyományos üzletekben (nagyáruházakban stb.).

A reklámcsíkok tartalma egyébként nem alapvetően befolyásolja döntéseiben az online vásárlókat. A döntést számos paraméter határozza meg, az első klikktől az áru házhoz szállításáig sok minden. Leginkább például az számít, hogy jó minőségű termékeket áruljanak az e-boltban (tehát az olcsóság nem feltétlenül igény). A kényelmes kiszolgálás és a stabil raktárkészlet szintén a döntő tényezők közé tartozik. A felmérésből az is kiderül, hogy az online vásárlók leginkább a szállítási díjaktól borzadnak el, sőt egyáltalán nem szeretnének szállítási díjat fizetni (ez talán figyelmeztető jel azoknak, akik most nyitnak e-boltot: a bolthálózati költségek elmaradásából eredő haszon itt olvadhat el!). A vásárlók előszeretettel "nem vásárlással" torolják meg, ha az online üzlet túl sok információt akar kicsikarni belőlük, s még mindig sokan idegenkednek az online vásárlástól a nem kellőképpen sziládnak vélt biztonság miatt.