Versenyélénkítő célú ADSL internet szabályozás

Kovács Attila, 2006. június 22. 15:09
Az NHH mai sajtótájékoztatóján bejelentették az öt jelentős piaci erejű vezetékes távközlési szolgáltatóra kirótt, kiskereskedelmi árakon alapuló új nagykereskedelmi árszabályozást - az úgynevezett retail minus módszert -, amely a hatóság szerint jelentősen javítja a szolgáltatók közötti verseny feltételeit, lehetővé teszi a kiskereskedelmi árak további csökkentését, illetve egyes területeken új szolgáltatók piacra lépését.

Az NHH Tanácsa határozatával a szélessávú internet-hozzáférések piacán hozzájárul az ADSL-szolgáltatás kiskereskedelmi árának további csökkentéséhez, egyben megteremti annak a lehetőségét, hogy a már huzamos ideje ADSL-t használó, de még mindig a korábbi magasabb árakat fizető ügyfelek előfizetési díjaiban is érvényesülhessen a piacon megfigyelhető árcsökkenés

A nálunk újdonságnak számító szabályozási módszer bevezetése nyomán az Emitel, Hungarotel, Invitel, T-Com és Monortel szolgáltatási területén a hatékonyan működő internetszolgáltatók megfelelő árréssel vehetik igénybe a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal jelenhetnek meg. A határozat szerint az öt kötelezett szolgáltatónak az internetszolgáltatók számára országos hozzáférést kell biztosítani, ami jelentősen megkönnyíti a verseny beindulását azokon a területeken, ahol ma még nincsenek jelen a helyi vezetékes szolgáltatótól független internetszolgáltatók.

Pataki Dániel, az NHH elnöke kifejtette, az állam öt tényező (hozzáférés, tartalom, motíváció, képzettség, biztonság) terén erősítheti a szélessávú internet hazai terjedését. Ebből az NHH-nak feladata a hozzáférés terén van, és ez kettős: a megfelelő ár (jelenleg már kevésbé korlát) és lefedettség (jelenleg 85%-os) kialakulásában. Anomália azonban a kisker szolgáltatók számában mutatkozik, például amíg a T-Com területén 18, addig az Invitel szolgáltatási területén összesen csak 2 kisker szolgáltató működik. A mostani szabályozás is a regionális különbségek csökkentésére irányul. A március végi adatok szerint Magyarországon 455 ezer ADSL-előfizetés volt, több mint 90 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén. Ez a két cég az internetszolgáltatók részére eddig is biztosított országos nagykereskedelmi hozzáférést. A most kihirdetett határozat alapján a verseny a másik három szolgáltató - az Emitel, a Hungarotel és a Monortel - szolgáltatási területén is beindulhat, ezért elsősorban itt lehet számítani a kiskereskedelmi árak csökkenésére is. A szabályozás újdonsága, hogy hozzájárul a régebbi felhasználók előfizetési díjának csökkentéséhez is, mivel az új szerződések mellett a megújítottak nagykereskedelmi díjaira is kiterjed.

A határozat olyan árrést biztosít az internetszolgáltatóknak, amely az NHH Tanácsa szerint a kiskereskedelmi árak folyamatos csökkenése mellett is elegendő ahhoz, hogy a verseny az ADSL-szolgáltatások piacán élénküljön. Az NHH féléves periódusokban vizsgálja majd felül a szabályozás alapját jelentő kiskereskedelmi árszintet. A jelenleg folyamatban lévő felülvizsgálat nyomán - várhatóan egy hónap múlva - jelennek meg a 2005 második félévi, illetve még kora ősszel a 2006 első félévi kiskereskedelmi árakon alapuló új nagykereskedelmi árak. A határozatban megállapított nagykereskedelmi árak árplafon jelleggel működnek, azaz a kötelezett szolgáltatók - az egyenlő elbánás elvének betartása mellett - olcsóbban is nyújthatják a szolgáltatást kiskereskedelmi partnereiknek.

A "retail minus" határozatot a szolgáltatók ma megkapták, az a mai naptól alkalmazandó. Az új szabályozástól az NHH azt is várja, hogy az alternatív szolgáltatók területein a kisker ADSL szolgáltatók száma növekedni fog.