A nagy áttörés: 77 százalékkal nőtt a zeneletöltés piaca az USA-ban

Kiss Ádám Zoltán, 2006. július 8. 17:23
A legfrissebb amerikai felmérések szerint a lemeziparban irányadó USA a CD-eladások 4,2 százalékkal csökkentek, ám ezzel párhuzamosan a fizetős zeneletöltő szolgáltatások bevétele eddig soha nem látott rekord mértékben, 77 százalékkal növekedett.
A hagyományos hanghordozók kereskedelme 282,6 millióról 270,6 millióra csúszott vissza, a Nielsen SoundScan adatai szerint. A zeneletöltések terén megtörtént az áttörés, ezek száma elérte azt a kritikus tömeget, ahonnan további bővülésre lehet számítani. Az év első hat hónapjában közel 281 millió kislemezt töltöttek le, szemben az előző év hasonló időszakára jellemző 158,8 millióval. A teljes játékidejű albumok esetében ez 14 millió volt 6,5 millióval szemben, ami szintén földcsuszamlásszerű piacbővülést jelent. A nagykiadók közötti megoszlás: Universal Music Group 31.66%, Sony BMG Music Entertainment 26.25 %, Warner Music Group 19.30%, és a brit EMI Music 10%, és ne feledjük ki a függetleneket 12,79%-al.

Az értékesítési számok sok tételt igazolnak és cáfolnak az elmúlt évekből. Először is valóban képes tömeges felhasználói szinten helyet szorítani magának a fizetős letöltés. Kiderült az is, hogy ez nem csupán egy-egy számra vonatkozik, de teljes albumokra is. A döbbenetes 77 százalékos fizetős letöltés bővülés mellett érdekes adat a csupán 4,2 százalékos hagyományos forgalmazó csökkenés. Ez cáfolja azokat a félelmeket, hogy aki letölt nem vesz CD-t, sőt inkább igazolni látszik a két szektor egymás támogató mivoltát. A zeneipart pedig olyannyira nem veszélyezteti a folyamat, hogy ha a hagyományos és digitális vásárlásokat egy durva gesztussal egyszerűen összeadjuk, kiderül, a kalózmásolatok és a fájlmegosztás, valamint a CD hamisítás ellenére 564 millió egységet adtak el, ami 23 százalékos lendületes bővülés az egy évvel korábbi adatokhoz képest.