Samsung: 16 százalékkal nőtt a profit

MTI Sajtóadatbank, 2006. október 17. 08:41
A második negyedévi gyengélkedés után a harmadik negyedévben új erőre kapott a dél-koreai Samsung Electronics, a világ legnagyobb memórialapka-gyártója és harmadik számú mobiltelefon-gyártója: az adózott eredménye, 2,187 billió vont (2,29 milliárd dollár), a piaci várakozást is meghaladó 16,1 százalékkal több a tavalyi harmadik negyedévi 1,884 billiónál. Beért a sok külföldi beruházás és a japán Sonyval működő laposképernyő-gyártó vegyes vállalat, meredeken nőtt a képernyőeladás és már javultak a lapkaárak. Az utolsó negyedévre további sikereket jósoltak a Samsungnál hétfőn.
Az üzemi eredmény azonban még 13 százalékkal csökkent, 1,85 billió vonra a tavalyi harmadik negyedévi 2,13 billióhoz képest, mert a fő üzletágakban - memórialapkák, lapos képernyők és mobilkészülékek -, bár nő a kereslet, a profitrés még mindenütt szűkült az egy évvel korábbihoz képest az erős verseny miatt. Csökkent a folyadékkristályos képernyők és a mobilkészülékek ára. A bevétel, 15,22 billió von, 4,7 százalékkal több a tavalyi harmadik negyedévi 14,54 billiónál.

A második negyedévben a Samsungot még "megverte" a Motorola újfajta mobiltelefonja, de a harmadik negyedben a Sasmung tört előre új készülékeivel: 30,7 milliót adott el, ez negyedévi rekord a második negyedévi 26,3 millió készülék után. A részlegben az üzemi eredmény rátája 11 százalékra javult a második negyedévi 9,5 százalékról, de még elmaradt a tavalyi harmadik negyedévi 12 százaléktól.

A képernyőgyártásban a bevétel 12 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, a profitráta 5 százalékra megkétszereződött a második negyedéviről, a Sonyval közös vegyes cége sikerének köszönhetően, a termékek árának csökkenése ellenére, de még jócskán elmaradt az egy évvel korábbi 11 százaléktól. Már a második negyedévben a plazmatévék eladása 95 százalékkal volt több, mint a tavalyi második negyedévben, elérte a 2,2 milliót. A plazmaképernyős (plasma display panel - PDP) televíziók a világon eladott összes televízió  5 százalékát tették ki, az első negyedévi 4 százalék után.

A Samsung Electronics 7,6 billió vont ruházott be fejlesztésre az idén szeptember végéig, egész évben most 10,9 billió elköltését tervezi, 11 százalékkal többet a korábban jelentett 9,23 billiónál. Ennek nagy része a lapkagyártás fejlesztésébe áramlik, ott további nagy keresletnövekedést várnak a cégnél. A lapkagyártás eredménykulcsa már a harmadik negyedben 26 százalékra javult a második negyedévi 22,2 százalékról, miközben a bevétel 7 százalékkal haladta meg az évvel korábbit.

A Samsung SDI Co. 72 millió eurós beruházással új plazmatelevízió-modult gyártó üzemet épít Magyarországon. A Samsung gödi gyárában nyáron kezdték meg a beruházást.

A jövő márciusra elkészülő új, 20 ezer négyzetméteres csarnokban a 104-106 centiméteres plazmatévék legnagyobb és legértékesebb alkatrészét, az úgynevezett modult gyártják majd. A termékek 30-40 százalékát Samsung-végtermékben használják majd fel, a többit más televízió-gyártóknak szállítják, főleg az Európai Unióba.

A Samsung SDI Magyarország forgalma az idén várhatóan eléri a 300 millió eurót, és a várakozások szerint az adózott eredmény 16 millió euró lesz. A forgalom mintegy 30 százaléka a jászfényszarui Samsung gyár felhasználása, a többi termék külpiacokon talál vevőre. Tavaly a társaság árbevétele 252 millió euró volt, és szerény nyereséget könyvelt el a hagyományos televíziók keresletének visszaesése miatt. Egy évvel korábban, 2004-ben a forgalom elérte a 350 millió eurót, az adózott eredményt pedig a 34 millió eurót.

A dél-koreai Samsung csoportnak négy cége van Magyarországon: a gödi Samsung SDI mellett a Samsung Electronics kereskedelmi cég, a jászfényszarui Samsung Electronics televíziógyár és az alkatrészeket gyártó szigetszentmiklósi Samsung Elektromechanik.