Time Magazine: a YouTube az év találmánya

Milkovits Gábor, 2006. november 8. 19:29
A Time Magazin az év találmányának választotta a YouTube internetes videomegosztó portált, amely pillanatok alatt rendkívüli népszerűségre tett szert az online közösség körében.
A YouTube-ról, amelyet nemrég 1,65 milliárd dollárért vásárolt meg a Google, napi átlag 100 millió mozgóképes fájlt töltenek le a felhasználók, amelyek nagy része vicces vagy érdekes otthoni videó. A találmány egyedisége éppen ebben rejlik, nevezetesen, hogy a szolgáltatást szinte azonnal birtokába vette az online közösség, egy egészen újfajta fórumot teremtve ezzel magának. A banális jeleneteken kívül olyan videók is utat találtak a portálra, mint a New Orleans-i katasztrófáról készült felvételek, vagy a Bagdadban zajló harcokról forgatott videók, emellett pedig egy ízben egy a YouTube-on közzétett mozgókép segített egy bűncselekmény elkövetőjének kézre kerítésében is. Az oldal tavaly áprilisi indulása óta az amerikai online videoletöltési kínálat közel kétharmadát szerezte meg, amivel minden más hasonló szolgáltatást bőven maga mögé utasított.

A Time választása a fentiek mellett azért esett a YouTube-ra, mert egyszerre három területen aknázta ki a legutóbbi idők forradalmi változásait. Ezek a Web 2.0 környezet kínálta technológiai lehetőségek, az olcsó videofelvevő eszközök széleskörű elterjedése, illetve az emberek igénye a hivatalos médiától eltérő jellegű, szabadabb és változatosabb információs fórumok megteremtésére, amelyben a korszellemnek megfelelően kulcsszerepet töltenek be a képi eszközök. A következő kihívás a Google általi felvásárlás után a találmány üzleti menedzselésének megoldása úgy, hogy közben megőrizze jelenlegi spontán karakterét. A YouTube-nak már most szerződései vannak az NBC, a CBS, a Universal Music, a Sony BMG és a Warner Music társaságokkal tartalmak terjesztésére vonatkozóan, a működőképes modell kialakításának feltétele azonban a jogvédett tartalmak illegális terjesztésének megakadályozása.