Az e-business sztárjai

, 1999. december 15. 16:19
Az e-business napjaink legizgalmasabb, legnagyobb perspektívát jelentő üzleti alapkoncepciója. Ez lehet az oka annak, hogy a Comdex és az Oracle Open World világméretű rendezvényen is vezérmotívumként jelent meg. Az Oracle egyfajta versenyt hirdetett mindazok számára, akik a cég internettechnológiáira alapozva alakították ki új üzleti modelljeiket, s valósították meg az elektronikus üzletvitelt.
Az iménti cégek listája oly hosszú, hogy felsorolásukra nem is merünk vállalkozni. Persze egy rövid ízelítőt mindenképpen adni szeretnénk, ahogyan ezt ők maguk is megtették az Oracle Open Word egynapos e-business szemináriumán, a ".comference-en".

Oracle-platformot használt az Affinia (www.affinia.com), hogy létrehozza a több mint 1000, különböző termékeket forgalmazó, aprócska dot-com vállalkozás, elektronikus üzlet számára kialakított első "üzletközpontot" az interneten, egységes arculatú vásárlói környezetet biztosítva számukra. Szintén értékesítéssel foglalkozik a CDNOW (www.cdnow.com) is, amely ugyancsak Oracle-technológiákat alkalmaz folyamatosan felfelé ívelő üzletvitelében.

Multimédiás körökben jól csengő név a Diamond Multimedia (www.diamondmm.com). A cég az Oracle iStore megoldását vállalatirányítási rendszerébe integrálva elérte, hogy a termék megvásárlásától egészen a logisztikai, illetve postázási részlegig minden elektronikus úton történjen. S ha már multimédia, akkor beszéljünk a játékok virtuális "hazájáról", az eToysról (www.etoys.com), pontosabban hallgassuk meg John Hnanicek informatikai vezető véleményét: "Az eToys olyan adatbázis-kezelőt keresett, amely megbízható, alkalmazkodik az új igényekhez, ugyanakkor tetszőleges formában bővíthető. Számos gyártót és forgalmazót végigjártunk, aztán kapcsolatba kerültünk az Oracle-lel, amely olyan technológiát tudott rendelkezésünkre bocsátani, ami maximálisan megfelelt minden igényünknek."

Nálunk Netpincérnek, a tengerentúlon HomeGrocer.comnak hívják azt a vállalkozást, amely minőségi - főképp élelmiszeripari - termékeket árusít a hálózaton keresztül. Az áruház "ajtajától" a megrendelő házáig minden hálózati megoldásokkal támogatott, s a kedves olvasó már azt is kitalálta, hogy Oracle-technológiákkal.

Evezzünk más vizekre. Például az interaktív televíziózás területére, amely ugyan már ma is létezik, de egyelőre gyerekcipőben jár. Vagy mégsem? Az Open Interactive (www.open-here.co.uk) és az Oracle együttműködésének köszönhetően már működik ilyen szolgáltatás, s mint azt Alec Livingstone informatikai vezető elmondta, a rendszert úgy alakították ki, hogy már most készen áll azokra az igényekre, amelyek az elkövetkezendő hónapokban, években várhatók.

Persze az elektronikus üzletvitel olyan cégóriások fantáziáját is megmozgatta, mint amilyen a Ford, amely mindig is élenjárt az innovációban (elég, ha csak a futószalag elvű gyártásra gondolunk). A hálózati gazdaság útjára lépő detroiti cég november első hetében az Oracle-lel közösen jelentette be, hogy a mintegy 300 milliárd dollár forgalmú viszonteladói, illetve direkt értékesítési láncát a kor követelményeinek megfelelően webesíti. Az AutoXchange nevű szolgáltatással az Oracle és a Ford célja, hogy létrejöjjön a világ első és legnagyobb online értékesítési hálózata, amely egyben a világ legnagyobb business to business megoldás létrejöttét is jelenti. Az új online autópiac megszületésétől a Ford költségeinek drámai csökkenését, míg működési hatékonyságának látványos növekedését várja. Mindezzel együtt jár az is, hogy a Ford egyfajta virtuális e-business vállalattá alakul, legalábbis ami fő üzleti tevékenységét jelenti.

A tervek szerint a közös vállalkozás a jövő év első negyedévében startol. Az Oracle alapú rendszer bevezetésével valószínűleg nemcsak a Ford számolhat jelentős költségcsökkenéssel, hanem természetesen maguk a dealerek is (elemzők egyöntetű véleménye szerint erre minden esély megvan). Ők ugyanis szintén bekapcsolódhatnak a globális hálózatba, s ezáltal például raktárköltségeik jelentős csökkentésére számíthatnak.