A DSS Consulting bemutatkozik

, 1999. december 15. 16:31
A siker záloga a fokozatosság és az egymásra épülés, vallja a döntéstámogató rendszerek összes válfajára egyaránt fókuszáló DSS Consulting. A cég képviseletében Lukács Lajos ügyvezető igazgató, illetve Czifra András nyilatkozott lapunknak.
Business Online: - A DSS Consulting nevében hordozza fő tevékenységi körét. Gondolom, a cég kezdetektől fogva erre a területre összpontosít.

Lukács Lajos: - Valóban így van. Mi kifejezetten döntéstámogatási rendszerek létrehozására, kialakítására koncentrálunk. Ez a terület az utóbbi években rohamosan terjed a világon, így Magyarországon is. Egy bizonyos szervezeti méret, bizonyos összetettség fölött elkezdték ezeket a rendszereket használni. S hogy miért? A vállalatok szinte mindegyikében működnek már az alapfunkciókat ellátó, az ügymenetet támogató, többnyire tranzakciós rendszereken alapuló megoldások, amelyek nagyon sok információt gyűjtenek össze, értelmezésükhöz viszont nem nyújtanak segítséget. Itt kerül képbe a döntéstámogató rendszerek egyik fontos eszköze, az adattárház, amelybe a vállalatnál meglévő belső információk gyűjthetők össze. Az ilyen adattárházak segítségével viszont már bármilyen elemző, tervező, lekérdező, modellező, előrejelző alkalmazás implementálható. Ezek tipikusan OLAP-alkalmazások, amelyek alkalmasak standard, illetve ad hoc riportokra, "mi lenne, ha?" típusú kérdésekre, illetve előrejelzések készítésére. Az utóbbi évek rohamos fejlődésének köszönhetően igen magas szintű technológiákkal tudjuk elemezni az adatokat. Itt elsősorban az adatbányászatra gondolok, amely tapasztalataink szerint nagyon komoly versenyelőnyt tud nyújtani azoknak az ügyfeleknek, akik azt megfelelően használják.

B. O.: - Vannak-e a DSS Consultingnál előnyben részesített termékek, amelyeket az esetek többségében használnak?

L. L.: - A DSS Consulting ilyen szempontból kicsit más, mint egy "átlagos" informatikai cég, hiszen mi kezdettől fogva az üzleti oldalról közelítünk a kérdéshez. Nem adott terméket vagy technológiát próbálunk az ügyfélnek eladni, hanem az üzleti problémára koncentrálva, az megértve megoldást találni. Nyilvánvalóan nem foglalkozhatunk az összes termékkel, de a legjobbakat kiválasztva az ügyfélkör igényei szerint használjuk azokat.

Czifra András: - Többnyire megbízóinkat sem az érdekli, hogy például melyik adatbányászati eszközt, illetve technológiát alkalmazzuk, nekik az üzleti probléma megoldása a fontos. Nagyon sokszor az adott feladatra több eszköz is megfelelő, illetve az egyes eszközök között lehetnek olyan árnyalatbeli különbségek, amelyek egy jól körülírt problémára kínálnak megoldást. A mi feladatunk tehát az, hogy pontosan tudjuk, milyen eszközzel milyen feladatot célszerű megoldani. Nyitott hozzáállásunkat mutatja az is, hogy létrehoztunk egy adatbányászattal foglalkozó internetes oldalt a www.datamining.hu címen, ahová mindenkit meghívtunk, aki Magyarországon bármilyen adatbányászati termékkel foglalkozik.

B. O.: - Létezik-e a cégnek a kezdetek óta meglévő filozófiája?

C. A.: - Cégünknél a legfontosabb rendezőelv az volt, hogy a szervezeten belül mindenféleképpen kialakuljon a szakterületek közötti szinergia, aminek jótékony hatásait aztán ügyfeleink is kamatoztathatják. Ezért mondjuk azt, hogy nem az "x" terméket vezetjük be, hanem a döntéstámogató rendszert, adattárházat, adatbányászati eszközt, OLAP-alkalmazást vagy éppen saját, külföldi konferenciákon is bemutatott, több magyar projektben már implementált adattisztító megoldásunkat. Persze a szinergiához az is hozzátartozik, hogy mintegy 40 munkatársuk között az informatikusok mellett szép számmal található közgazdász, pénzügyi szakember, matematikus és fizikus is, illetve olyan szakemberek, akik jól ismerik ügyfeleink szakterületeit, például a logisztikát, a marketinget, a pénzügyet, s így "beszélik" is a nyelvüket.

B. O.: - Egy informatikai tanácsadó cég számára ki az ideális ügyfél, már persze ha létezik ilyen?

L. L.: - Mi, akik elsősorban a Top 500 vállalataira koncentrálunk, mindenkiben ideális ügyfelet látunk, hiszen esetükben egészen biztosan adott valamilyen döntéstámogató projekt. Itt a problémát már mindenki érzékeli: minden gyorsan változik a piaci versenyben, az üzleti döntések meghozásához rendelkezésre álló idő pedig egyre rövidebb. Ugyanakkor minden ilyen projektnek megvannak a feltételei. Mi azt mondjuk, hogy kicsivel érdemes indulni, és olyan technológiát kell alkalmazni, amely alkalmas arra, hogy a továbbiakban integráns része legyen egy nagyobbnak. A kisebb projektekkel meg kell termelni a cég számára azt a bevételt, amivel azután lehetővé válik a nagy projekt megvalósítása. Tapasztalataink szerint 3 hónapos lépcsőkben ezeket a projekteket jól látható eredményekkel lehet végigvinni. A fokozatosság és egymásra épülés tehát nagyon fontos, az "előremenekülés" ugyanis többnyire nem válik be.