BI - Piaci mozgások

forrás Prim Online, 2006. november 26. 12:06

A változásokra adott szállítói reakciók egyrészt az eddigi termékportfólióktól, másrészt a megcélzott piaci szegmensektől függően különböznek. Az elsőt tekintve is kettéválaszthatók, de a fő csapásvonalat a piackonszolidációt előidéző felvásárlások jelentik, amelyek során a jövő szempontjából előtérbe került megoldások, technológiák képviselői kötöttek ki a piac élvonalában lévők vagy oda igyekvők feneketlennek tűnő bendőiben.

Az ERP-hez hasonlóan tehát a BI-piac is a konszolidáció szakaszában van, hatalmas felvásárlási hullám söpör rajta végig. A jelenlegi négy piacvezető (Cognos, SAS, Business Objects, MicroStrategy) közé két aspiráns (Oracle és Microsoft) igyekszik, az előbbi jó eséllyel. (Jelen összeállításunk az Oracle-re és a SAS-ra koncentrál, az említett másik négy gyártóval novemberi számunkban foglalkozunk.)

Akvizíció kontra organikus fejlődés

A piac alakulását latolgatva két nézet ütközik. Az egyik a szakosodott cégek felvásárlását tovább folytató két-három megavendor kialakulását jósolja, míg mások inkább az eddigi felvásárlásokkal birtokba került termékek portfólióba integrálását vélik a jelenlegi piacvezetők elsődleges feladatának, s későbbre teszik a megavendorok által uralt piac létrejöttét.
Mivel a mindinkább előtérbe kerülő elemzések piacát a Gartner előrejelzései szerint is a kezdetektől ezen a területen erős és organikusan fejlődő SAS uralja, riválisai itt maradtak el leginkább a Gartner BI Magic Qudratjának „vezetők” negyedében helyet foglaló cégtől. Felvásárlásokkal igyekeznek a nyomába eredni, legutóbb a BO próbált az Activity Based Costing (ABC) alapú folyamatköltség-számító és nyereségoptimalizáló megoldásokat kínáló brit ALG felvásárlásával javítani a helyzetén, annak ellenére, hogy a spekulációkban a BO-t is felvásárlási célpontként említik.
A másik irányt az organikus fejlődést választók jelentik, ezek vannak kevesebben. Itthon legismertebb képviselőjük, a MicroStrategy novemberi számunkban megérdemel majd egy külön fejezetet. Ugyanakkor megfigyelhető egy harmadik csapásirány, az ERP-gyártóké is. A világ felé nyitás – SCM, CRM, SFA stb. –, az üzletek közötti kapcsolatok saját üzleti folyamataikba integrálása mellett üzletiintelligencia-kínálatuk kialakításába, illetve bővítésébe is kezdtek. Többségük szintén felvásárlások révén jutott hozzá BI-kínálatához.

Latolgatások

A nemzetközi színtéren az ERP-k BI-irányú kiterjesztésétől eltekintve a már említett négy cég között éleződik a verseny. Az eddig is felvásárlási lázban égő Oracle hátterével akár a jelenlegi piacvezetők – elsősorban a Cognos, de talán a BO is – veszélyben érezhetik magukat, a megaszállítók előretörését jelző Gartner szerint nem kizárt a SAS–Oracle végső párharc. (A két cég törekvéseiről lásd külön cikkeinket.)
Az adatbázis-területeken indulásától kezdve erős Oracle korábban is meglévő BI-megoldásait az elmúlt egy-két évben erőteljes felvásárlásokba kezdve továbbiakkal bővítette. Legnagyobb „fogása” a CRM-specialista Siebel felvásárlása volt, s ha e mellé a megcélzott két BI-konkurens (Cognos és Business Objects) valamelyikét is bekebelezi, gyakorlatilag két markáns versenytárs, a SAS és az Oracle között osztódhat fel a piac nagyobb hányada. Ez utóbbinál előnyt jelenthetnek az üzleti körökben is igen elterjedt adatbázis-kezelői és a BI-eszközök, -megoldások bemeneteként is szolgáló ERP-portfólió. A SAS-nak
a BI, az elemzések, az adatbányászat terén szerzett több évtizedes tapasztalat mellett a technológiai és üzleti téren is megújult SAS 9 biztosítja versenyképességét. Az üzleti területek minden szintjén munkaeszközként kínálkozó eszköz- és megoldáscsomag néhány újdonsága összeállításunk végén kerül bemutatásra.

Élet az akvizíciók után

Persze a felvásárlások önmagukban még nem elegendők, azok beillesztése a cég- és termékportfólióba embert, céget próbáló feladat, különös tekintettel a szaktudás „átemelésére”, a termékintegrációra és a felvásárolt vállalat(ok) meglévő ügyfeleinek kiszolgálására. Számukra a hosszú távúnak indult befektetés megtérüléséig a termék(ek) kifutásának vagy az új kínálatra való kedvező átállás biztosításának is működőképesnek kell lennie. Ezért a jövőben a BI-be beruházóknak a korábbinál még körültekintőbben kell majd szállító- és eszköz-, megoldás- és technológiaoldalról körbejárniuk a piacot.

***

IDC-rangsor

Az árbevétel alapján mérve az IDC szerint – a piac 14 százalékát birtokolva – a Business Objects érte el a legjobb eredményt (795 millió dollár), a második-harmadik szoros versenyben a SAS és a Cognos (10,2 és 9,9 százalék). A Gartnernél a SAS a második helyen áll, a Cognos az élen, és a BO csak a harmadik.
Az IDC-nél az agresszív üzletpolitikával magát a negyedik helyre feltornászó Microsoft 6,2 százalékos piacrészt mondhat magáénak. Az ötödik helyen a Hyperion, a hatodikon a BI-piacot vezető adatbázis-piaci helyzetéből közelítő Oracle áll, a hetediken pedig a MicroStrategy. 2004-hez képest a sorrend változatlan, míg 2003-ban a Microsoft még a hetedik helyet foglalta el.