Szuperokos és ultraolcsó telefonok Barcelonában

MTI Sajtóadatbank, 2007. február 14. 09:41
Hogyan lehetne rávenni 2,6 milliárd mobiltelefon-tulajdonost a telefonra szabott internetes szolgáltatások használatára - ez a fő kérdés a Barcelonában hétfőn kezdődött 3GSM konferencián és vásáron, amelyen 1300 kiállító jelent meg és csütörtökig 60 ezer látogatót várnak.
Csak tavaly mintegy egymilliárd mobiltelefont vásároltak világszerte, első látásra tehát nemigen lehet ok panaszra, elemzők ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy a felhasználók "leragadtak" a telefonálásnál és a szöveges üzenetek küldözgetésénél. Éppen ezért a résztvevőket az foglalkoztatja leginkább a csütörtökig tartó 3GSM mobilkommunikációs szakmai konferencián, hogy miként lehetne rávenni a felhasználókat a telefonokban rejlő lehetőségek alaposabb kihasználására.

Ben Wood, a CCS Insight kutatóintézet igazgatója szerint a sikerhez a mostaninál is fejlettebb, nagyobb memóriájú, jobb felbontású képernyővel ellátott készülékek kellenek, amelyek képesek nagy tömegű adat átvitelére, és ugyanilyen fontos tényező a szolgáltatások ára is.

Wood szerint továbbá az iparág szereplői "a technika bűvöletében élnek, és azt gondolják, hogy a felhasználók is hanyatt vágódnak, ha meghallják a legújabb szakkifejezéseket." Ez nagy tévedés a szakértő szerint, mert a közönséget csak az érdekli, hogy hasznos és érdekes dolgokat művelhessenek a készülékükkel, tudjanak például vonatjegyet venni szöveges üzenet küldésével, vagy elérjék az autópályákon működő ipari kamerák képeit, hogy megtudják, merre van dugó.

Ben Nordstrom, a svéd inCode Wireless tanácsadó cég szakértője szerint a szolgáltatók szinte betegesen félnek attól, hogy kicsúszik a kezükből az ellenőrzés: "Attól tartanak, hogy egyszerű adattovábbítók lesznek, és ők akarják megmondani, hogy a felhasználók mire használják a telefont. Ez az üzleti modell azonban nem működik" - mondta el Nordstrom a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján kedden megjelent tudósítás szerint. A szakértő az eBay és a MySpace példáját ajánlotta a mobilszolgáltatók figyelmébe: "Ezek alulról induló kezdeményezések és éppen ez a siker titka. Az internet sokkal jobban ösztönzi a kreativitást, és a mobilcégek számára is ez a járható út" - mondta Nordstrom.

A 3GSM egyébként kiváló alkalom, hogy a gyártók bemutassák a legújabb fejlesztésű készülékeket és alkalmazásokat. A Nokia a helymeghatározó és navigációs rendszerrel ellátott készülékkel rukkolt elő, a Motorola a Linux-alapú operációs rendszerét reklámozza majd, az LG pedig a Prada divatházzal közösen fejlesztett extra formájú telefonokat állít ki Barcelonában.

A legjobb kilátásokkal egyébként az ázsiai és az afrikai piac kecsegtet, ahol a mobiltelefon még csak kevéssé terjedt el. Indiában és Kínában például összesen 642 millió mobilhasználó volt 2006-ban, és a penetráció mindössze 21 százalékos, holott már Magyarországon is meghaladta a kilencven százalékot.

Ennek következtében a csúcstechnológiával ellátott szuperokos telefonok mellett az úgynevezett ultraolcsó telefonok kategóriájában is öldöklő harc folyik a gyártók között, hiszen ezek az igazán kelendőek a fejlődő országokban.