14 éves hazai története során először piacvezető az OKI

forrás Prim Online, 2007. február 19. 11:25
Hazai fennállásának 14 éve alatt először lett az egyik nyomtatószegmensben piacvezető az OKI. Az IDC frissen közzétett, 2006-os évre vonatkozó előzetes adatai szerint a magyarországi össznyomtatópiac mintegy 20%-os csökkenése mellett a japán cég hazai leányvállalata számos szegmensben jelentősen növekedett; ezzel megerősítve stabil, „dobogós helyezésű” piaci pozícióit, míg a 11-20 lap/perc színes lézernyomtatók kategóriájában stabil piacvezetővé vált.
2006-ban a teljes nyomtatópiac 290 000 darabról 235 000 darabra esett vissza a 2005. évi bázisadatokhoz képest. Ez az IDC által korábban közzétett biztató, növekedést prognosztizáló előrejelzéseivel ellentétben váratlan fordulatot jelentett a nyomtatógyártók számára. Az IDC 2005 végén közzétett 2006-ra vonatkozó előrejelzései ugyanis minden kategóriában, ám különösen a színes nyomtatók piacán jelentős növekedést prognosztizáltak.

A „nem várt” fordulat változó mértékben érintette a piaci szereplőket, az azonban általánosságban elmondható, hogy a 2006-os esztendő kedvezőtlenül hatott a hazai nyomtatópiac egészére.


A 11-20 lap/perc színes lézer (CLC) kategóriában – mely 2006-ban közel 20%-kal esett vissza – az OKI tavaly 104%-kal növelte meg piaci részesedését és 1443 darab eladott készülékével megduplázta eladásait (2005-ös bázisidőszakhoz képest).

Ezzel az eredménnyel az OKI abszolút piacvezetővé tudott válni ebben a kategóriában, mely példátlan eredmény a magyarországi vállalat 14 éves fennállásának történetében.

Ez azért is kimagasló eredmény, mert míg a hazai nyomtatópiac kb. 60%-át a belépőszintű, alacsony (hozzávetőlegesen 15 000-20 000 forintos) áron kínált lézer és tintasugaras készülékek adják, addig az OKI készülékei a 11-20 lap/perc kategóriától felfelé indulnak a versenyben. 

A színes lézerpiacon (CLC) még szembetűnőbb volt az általános visszaesés, ugyanis az IDC korábbi előrejelzéseihez képest - melyek mintegy 30%-os piacnövekedést vetítettek elő - ez a szegmens mintegy 12%-kal, 11 000 darabról 9700 darabra esett vissza a 2005-ös bázisidőszakhoz képest! Ennek ellenére az OKI 2006-ban 89%-kal növelte meg eladásait, mellyel az előkelő második helyet tudhatja magáénak a hazai teljes színes nyomtató piacon.

A lézernyomtatók piaca (mono-, ill. színes) évi 95 700 db-ról 89 000 darabra csökkent 2006 végére. A 7%-os visszaesés ellenére az OKI 26%-kal növelni tudta piaci részesedését az elektrosztatikus nyomtatók kategóriájában, így 6,6%-kal két másik gyártó mögött a dobogó harmadik fokára került fel.

A lézerszegmensen belül az ML kategória (mono lézer)  2006-ban összességében mintegy 6,4%-kal esett vissza 2005-höz képest, ám az OKI ebben a szegmensben is jól szerepelt és 12,5%-kal növelni tudta eladásait, melynek következtében 5,4%-os piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt.

Barlavits Péter az OKI Systems Magyarország Kft. kereskedelmi és marketing igazgatója a 2006-os esztendő eredményeiről így nyilatkozott: „A tavalyi év gazdasági hatásai jelentős mértékben kihatottak a nyomtatócégek, így az OKI Systems Magyarország Kft. üzletvitelére is. A bizakodó nemzetközi előrejelzések ellenére tapasztalható volt, hogy az informatikai piac lelassult, a források szűkösebbé váltak, a KKV szektor tovább koncentrálódott. A többi nyomtatógyártóhoz és forgalmazóhoz hasonlóan az OKI is kihívásokkal teli időszakot tudhat maga mögött, azonban elégedettek lehetünk azzal, hogy a körülmények ellenére 2006-ban az első helyet szereztük meg a 11-20 lap/perces színes lézernyomtatók piacán.

Stabil második helyünk a teljes színes lézernyomtatók piacán szintén olyan eredmény, amelyet régóta célként tűztünk ki magunk elé.

Sikerünk titkát abban látom, hogy míg számos gyártó felülvizsgálja a klasszikus értékesítési csatornák létjogosultságát, mi töretlenül kitartunk a két lépcsős disztribúciós modell mellett, jelentősen támogatva disztribútorainkat és viszonteladóinkat. A fellendülés másik oka az OKI markánsan megváltozott marketingkommunikációs modelljének köszönhető, melynek keretében teljesen új B2B technikákat, promóciós elemeket emeltünk be a vállalat értékesítési stratégiájába. Márkaismertségünk két év alatt 26%-ról 90%-ra nőtt a hazai piacon.

A 2007-es esztendőt a piaci szakértők egyhangúlag a kihívások éveként aposztrofálják. 2007 az informatikai piac holisztikus csökkenéséről fog szólni, mely a hardver- és szoftverpiacot átfogóan érinti. A csökkenő vásárlóerő várhatóan a belépőszintű, igen olcsó – akár 15 000 forintos – monokészülékek iránti kereslet növekedését fogja eredményezni.

2007 utolsó negyedévén számítunk komolyabb áttörésre, amikor elérhetővé válnak majd azok az EU-s források, amelyek kihathatnak az infrastrukturális fejlesztésekre, s megszakíthatja a periféria piac visszaesését, illetve stagnálását.

2008-tól permanens növekedésre számítunk, hiszen az Új Magyarország Nemzeti Fejlesztési Terv számos olyan beruházást tartalmaz, amelyek részeként informatikai jellegű fejlesztésekre is szükség lesz. Addig, pedig továbbra is igyekszünk megtartani előkelő helyünket színes lézer kategóriában és termékeink folyamatos fejlesztésével egyre komplexebb üzleti szolgáltatásokat nyújtani ügyfeleink számára” – tette hozzá az igazgató.