Az oktatás támogatásáért

Kovács Gyôzô Kovács Gyôzô, 2000. január 5. 14:07
Az Ericsson múlt év végi, az ELTE-n rendezett díjkiosztó ünnepségét követően arról kérdeztük Fodor Istvánt, az Ericsson Magyarország vezérigazgatóját, folytatja-e a cég a hazai oktatás támogatását 2000-ben. A beszélgetés végeredményeként egy olyan felhívás kerekedett ki, amely a hazai nagyvállalatokhoz szól.
Fodor István: - Tény, hogy nem nagyon sok olyan hazai cég van, amely az Ericssonhoz hasonlóan következetesen támogatja az oktatást. Ezt azért tesszük, mert mi már tudjuk, hogy a jövő nem létezik, ha az utánpótlás nem kap olyan támogatást, amely segíti feladatainak megoldásában. Egyébként ez egy nagyon hamar termőre forduló "beruházás". Azt is tudjuk, hogy ma az egyetemek valamivel több figyelmet kapnak, mint a középiskolák, pedig az egyetemek oktatásának színvonala attól függ, hogy a középiskoláktól milyen "diákanyagot" kapnak.

Monitor: - Eddig az Ericsson is főleg az egyetemeket támogatta…

F. I.: - Ezt továbbra is teszi. Az egyetem az Ericsson számára egy nagyon fontos együttműködő partner, mi általában az egyetemi folyamatok színvonalának emelésében tudunk segíteni. De azt is tudjuk, ahhoz, hogy az egyetemi oktatás megfelelő színvonalú lehessen, olyan középiskolák kellenek, amelyek ezt magas szinten meg tudják alapozni. Azt pedig családközelből látom, hogy a középiskolai oktatói közeget ma már csak a megszállottság és nem az anyagi motiváció viszi tovább, s ez egy elszomorító állapot. Mi nem tudunk mindent megoldani, de talán példát mutathatunk másoknak, hogy mondjuk egy biológiával foglalkozó nagy cég valami hasonlót tehet a biológiatanárok érdekében, egy kémiai vagy gyógyszeripari vállalat a kémiatanárok esetében, és folytathatnám. Ez egy olyan láncszem, amelyet meg kell erősítenünk, különben a lánc el fog szakadni.

M.: - Honnan jött az ötlet, hogy a középiskolák matematika-fizika szakos tanárai kapják a díjat? A KÖMAL tanácsolta, az Oktatási Minisztérium, vagy az Ericsson berkeiben született a gondolat?

F. I.: - Ez teljesen az Ericssonon belüli kezdeményezés volt, a javaslat a kutató-fejlesztő részlegünktől jött. Három évvel ezelőtt, amikor a nagy múltú középiskolai lap, a KÖMAL léte forgott kockán, tőlünk származott az az ötlet is, hogy azonnal melléjük álljunk, és folyamatosan támogassuk őket. Talán még ezért is megérné sok-sok cégnek, hogy a középiskolával kapcsolatos tevékenységeket jobban támogassa.

M.: - Vehetjük akár a többi nagyvállalat felé irányuló felhívásnak is az Ericsson 2000. évi támogatását, mondván: "támogassátok Ti is a középiskolákat, higgyétek el, megéri, Ti sem jártok rosszul!"

F. I.: - Igen. Annyit tennék még hozzá, hogy a támogatást nemcsak PR-ből kell adni, hanem belső indíttatásból is. Ha körülnézünk a mostani díjkiosztó ünnepségen, láthatjuk, hogy ennek az eseménynek nincs túl nagy PR-értéke, pedig a középiskolai oktatás színvonala az ország gazdaságának bázisa. Ha a középiskolai képzés színvonalas, akkor nagyon jó az egyetemi képzés is, és jó szakembereket kap az ipar, illetve a fejlesztés az egyetemektől. Ez ennyire egyszerű.