Új e-önkormányzati rendszer Hódmezővásárhelyen

forrás Prim Online, 2007. április 16. 14:02
2007 március 31-én az Albacomp Zrt. átadta Hódmezővásárhely új elektronikus önkormányzati rendszerét. Az Európa Terv keretében működő Gazdasági Versenyképesség Operatív Program mintegy bruttó 290 millió forintos támogatásával és az önkormányzat közel 40 millió forintos önrészével megvalósult projekt révén egyszerűsödik a hivatali ügyintézés mind az önkormányzati munkatársak, mind az ügyfelek részére, másrészt a városi portál fejlesztésével a polgárok és a vállalkozások a jelenleginél is szélesebb körben férhetnek hozzá hasznos információkhoz.
A Magyarországon futó e-önkormányzati projektek között egyedülálló módon Hódmezővásárhelyen épült ki az önkormányzati rendszer és az országos Ügyfélkapu közötti kapcsolatot, amely eredményeként az ügyfelek már ma is a szolgáltatások széles körét tudják elérni.

Hómezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata 2003-ban dolgozta ki a város és vonzáskörzetének középtávú informatikai stratégiáját, amelyben három terület fejlesztését – a hivatali munkavégzést hatékonyan támogató egységes informatikai architektúra kiépítését, az állampolgárok számára a hivatali szolgáltató szerep kialakítását és a létrejött informatikai infrastruktúra használatát segítő képzés és oktatás lebonyolítását – tűzte ki célul.

Az Elektronikus Önkormányzat megvalósításához a forrást az Önkormányzat részben a GVOP 4.3.1 program kapcsán benyújtott sikeres pályázatával elért támogatás révén, részben pedig saját erőből biztosítja. A megvalósításra kiírt tendert az Albacomp Zrt. nyerte, így lehetőség nyílt egy modern, a mai kor lehetőségeit kihasználó Elektronikus Önkormányzati rendszer bevezetésére.

A fejlesztési projekt céljai közt szerepelt, hogy az önkormányzati ügyintézési rendszer alkalmazásával látványosan javuljon az ügyfélkiszolgálás minősége, csökkenjen az ügyek intézéséhez szükséges idő, széles körben elérhetővé váljanak a város térinformatika információi, illetve az Önkormányzat portálja a közhasznú információik publikálása mellett a fórum és a hirdetési felület biztosításával tovább erősíti az Önkormányzat szolgáltató jellegét.

A céloknak megfelelően megvalósított projektben elékészült az Elektronikus ügyintézési és előjegyzési rendszer (www.hodmezovasarhely.hu), amely lehetővé teszi mintegy 60 féle ügy elektronikus ügyintézését, azaz a dokumentumok kitöltését, fogadását és feldolgozását, illetve nyomon követését. A szolgáltatások zöme regisztráció nélkül érhető el, a helyi adózási ügyek intézésére pedig az okmányirodában is igényelhető Ügyfélkapu Azonosítóval nyílik lehetőség.

A szolgáltatások közé tartozik 20 féle kiemelt fontosságú ügyben a kérelmek, bevallások elektronikus, akár otthonról vagy a munkahelyről történő benyújtásának lehetősége, időpont előjegyzési lehetőség a legfontosabb 15 féle önkormányzati ügyben, az internetről letölthető és elektronikusan kitölthető formanyomtatványok, illetve az elektronikusan is intézhető ügyekről szóló tájékoztatás. Mostantól e rendszeren keresztül történhet olyan ügyek bonyolítása, mint például a szolgáltató üzletek működési engedélyeinek és a közterület-használati engedélyek kiadása, a szállásadó nyilvántartásba vétele vagy akár a szórakoztató játékgépek működésével kapcsolatos hatósági ügyintézés. Mindezeknek köszönhetően a hivatali sorban állás jelentősen csökken, és az interneten keresztüli időpont lefoglalás segítségével a személyes megjelenést igénylő ügyek esetében a polgárok számára az ügyintézés sokkal gördülékenyebbé vált.

A kormányzati portállal való kapcsolat, azaz az Ügyfélkapu rendszerének a használata szükséges a személyes azonosítást igénylő Önkormányzati ügyek intézéséhez, például a helyi adók bevallásához. Ezen a kapcsolaton keresztül lehet a személy "hitelességét" ellenőrizni, ez váltja ki a személyes megjelenést és a személyi azonosító okiratok bemutatását. Azoknál az Önkormányzatoknál, ahol nem alakították ki az Ügyfélkapu rendszerével a kapcsolatot, ott a személyes azonosítást igénylő ügyek elektronikus intézése nem lehetséges.

A térinformatikai modul a hivatali ügyintézők munkáját támogatja a térinformatikai támogatást igénylő ügyek végrehajtásában, például az építéshatósági ügyek kezelésekor. Mindez azért is fontos, mert az országban a legnagyobb külterületi területtel Hódmezővásárhely Önkormányzata rendelkezik. A nyilvánosság számára az interneten elérhető interaktív térképek tartalmazzák mindazokat a hasznos információkat, amelyeknek a földrajzi elhelyezkedése is fontos, például útvonalak, ellátási körzetek, stb.

A megújult portál bővebb információkkal szolgál a városban és térségében zajló eseményekről. Ezen túlmenően a portál biztosítja az azonosított felhasználók számára az elektronikus ügyintézési szolgáltatásokhoz való hozzáférést is.