Tovább bővült a notebookpiac Magyarországon is

forrás Prim Online, 2007. május 2. 11:01
A hordozható rendszerek iránt régiószerte megfigyelhető, töretlen keresletnek köszönhetően az európai, közel-keleti és afrikai országokat átfogó EMEA régió minden előzetes várakozást meghaladó PC-értékesítést produkált 2007 első negyedévében. Az IDC által közzétett előzetes adatok szerint az eladott PC-k 19,4 millió darabos mennyisége 13,2 százalékkal volt magasabb, mint 2006 első negyedévében, ezen belül a noteszgépek forgalma 34,3 százalékkal emelkedett.
Az asztali gépes szállítások száma nem változott tavaly óta, de a hordozható eszközök iránti kitartó kereslet, és különösen az otthoni szegmens és a CEMA térség (Közép-Európa, Közel-Kelet és Afrika) folyamatai összességében véve növekedést eredményeztek. A piac vezető szereplői, a HP és az Acer tovább növelték piaci részesedésüket, és a Toshiba, a Packard Bell, valamint az Asus is bővülésről számolt be. A Dell számára továbbra is hátrányos volt a vállalati kereslet lassulása és az otthoni szegmens kiskereskedői között zajló verseny. A Fujitsu Siemensnek és a Lenovónak a piaci átlagtól elmaradó mértékben sikerült növelnie eladásait.

„A szállítók többségénél a teljes régióra jellemző élénk noteszgép-kereslet volt a növekedés fő mozgatórugója” – mutatott rá Karine Paoli, az IDC személyi számítástechnikai csoportjának kutatási igazgatója. „A széles kínálatnak és az egyre vonzóbb dizájnnak köszönhetően Nyugat-Európában változatlanul erőteljes kereslet mutatkozik a hordozható eszközök iránt az otthoni felhasználók körében. A szállítók közötti éles verseny ugyanakkor az árakat is rendkívül kedvező szinten tartotta. E tényezők együttesen határozott, 40 százalékos növekedést eredményeztek az otthoni noteszgépek értékesítésében” – fűzte hozzá. „A 2004 óta növekvő telepített bázisból eredően a következő két évben is stabil két számjegyű növekedésre számítunk. Az otthoni felhasználók igényeinek kikristályosodása és finomodása minden szállító számára felülértékesítési (up-sell) lehetőségeket teremt.”

„A hordozható gépek terjedésének gyorsulása különösen a kelet-közép-európai térségben nyilvánvaló, ahol a noteszgépek értékesítése összességében véve 70 százalékkal nőtt. Ennek fő oka az otthoni piac bővülése, a háztartások növekvő vásárlóereje és a lendületes gazdasági növekedés, valamint az, hogy a nemzetközi szállítók piaci részesedésért folytatott éles versenye egyúttal az árakat is lenyomta” – magyarázta Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere.

Ennek eredményeképpen az eladott noteszgépek mennyisége a régió legtöbb országában meghaladta az asztali gépek értékesítési volumenét. „Ebben a negyedévben is a noteszgépek adták a teljes nyugat-európai PC értékesítés több mint 50 százalékát. A hordozható számítógépek gyorsuló kelet-közép-európai terjedése Csehországban és Magyarországon is 50% fölé emelte a noteszgépek összértékesítésen belüli arányát” – mutatott rá Morvay Eszter, az IDC EMEA PC Tracker vezető elemzője. „A noteszgépek a Közel-Keleten is lendületesen terjednek. Szaúd-Arábiában például a noteszgépek kétszer akkora mennyiségben fogynak, mint az asztali PC-k” – fűzte hozzá.

A Vista nem volt kiemelt növekedésösztönző tényező az első negyedév során, de a processzorváltásokkal együtt egyértelműen hozzájárult a növekedéshez és szerepe volt az asztali szegmens gépeinek lecserélésében is, ami csökkentette az asztali gépes eladások visszaesésének mértékét.

„Az otthoni felhasználók noteszgépek iránti kereslete és a CEMA régió további növekedése az év egészében fontos piacalakító tényező marad, az év második felében pedig az üzleti célú PC-k cseréjének élénkülésére számítunk, ami rövid távon kedvező kilátásokat ígér” – jelentette ki Karine Paoli. „Az árverseny ugyanakkor változatlanul éles marad minden szegmensben, az árbevétel-növekedés pedig szerényebb lesz. Ezért a szállítók rákényszerülnek majd, hogy megkeressék a piaci részesedés és a nyereség közötti kényes, optimális egyensúlyt” – tette hozzá.

A magyar piacon a régiós tendenciáktól kissé eltérő jelek mutatkoztak 2007 első negyedévében. Az asztali PC értékesítés közel 15%-ot zuhant darabszámban, ami elsősorban a tavaly év végi szárnyaló Sulinetes PC eladások okozta űrnek volt köszönhető. Az első negyedévben megjelenő Vistának sem volt még jelentősebb hatása. A notebook piac viszont tovább bővült, közel 30%-ot az előző év azonos időszakához képest. A hordozható számítástechnika iránti igény még jobban erősödött, ezt segítette elő a 3 mobilszolgáltató által kínált mobil-internet előfizetés kedvezményes notebook vásárlási feltétellel egybekötve. 

Az első 5 szállító: az EMEA-régióban eladott PC-k darabszáma szerint*
2007 első negyedévi előzetes adatok (ezer db)

  2006. I. negyedév 2007. I. negyedév 2006. I. negyedév piaci részesedés 2007. I. negyedév piaci részesedés Növekedés
HP 3030 3772 17,7% 19,4% 24,5%
Acer 1591 2333 9,3% 12,0% 46,7%
Dell 2347 2317 13,7% 11,9% -1,3%
Fujitsu Siemens 1326 1420 7,7% 7,3% 7,1%
Toshiba 794 977 4,6% 5,0% 23,0%
Egyéb 8 050 8 584 47,0% 44,2% 6,6%
Összesen 17 137 19 402 100,0% 100,0% 13,2%

Forrás: IDC EMEA, 2007 I. negyedévi előzetes eredmények, 2007. április 20.
*PC szállítások = asztali és noteszgépek