Törvénymódosítás az e-kereskedelemről és a spamről

forrás Prim Online, 2007. május 3. 17:30
A kormány 2007. május 2-i ülésén elfogadta a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által előkészített, az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos törvények módosításáról szóló előterjesztést. A törvényjavaslat elsődleges célja a vállalkozások terheinek további csökkentése, valamint egy egységes és jóval határozottabb keretrendszer felállítása a kéretlen elektronikus hirdetések elleni hatékony küzdelem érdekében.  A törvénymódosítási javaslatok tárgyalását az Országgyűlés várhatóan a 19. héten kezdi meg.
A törvénymódosítás kiemelt pontja, hogy az internetes kereskedelemhez általában kapcsolódó csomagküldő szolgáltatás üzletfenntartási kötelezettsége 2008. március 31-től megszűnjék, ezzel is csökkentve a vállalkozások terheit. Az elektronikus kereskedelem olyan speciális kereskedelmi forma, ahol az egymástól adott esetben több száz kilométerre található vevő és eladó személyesen sosem találkozik, vagyis földrajzi kötöttségek nem gátolják a vásárlást. Ily módon életszerűtlen az üzletfenntartási kötelezettség fenntartása is. E változás csökkenti a vállalkozások terheit, s ez az árérzékeny fogyasztó szempontjából — a tárca várakozásai szerint — pozitívan befolyásolhatja a webáruházak által forgalmazott termékek árait is. A fogyasztókat védő garanciák azonban továbbra sem sérülnek, hiszen számos, e hagyományos értékesítési módtól eltérő kereskedelmi formához igazodó biztosíték védi a vásárlókat (8 napos elállási idő, tájékoztatási kötelezettség, áru visszavételének kötelezettsége stb.). A garanciák bármelyikének megsértése esetén a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség a bejelentést követően jelenleg is eljár.

Az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos tudnivalókról a GKM részletesen tájékoztatja úgy a fogyasztókat, mint az eladókat az alábbi webcímen.

A GKM áttekintette a Magyarországról küldött spamekre vonatkozó szabályozás gyakorlati tapasztalatait is. Ennek alapján a módosítási javaslat egyértelművé teszi, hogy az sms-en, faxon és mms-en érkező kéretlen reklámhoz szintén előzetes hozzájárulás szükséges. Sőt, az előzetes beleegyezést kérő e-mail az előterjesztés értelmében szintén spamnek számít. Mindemellett a spamet küldők azonosításának elősegítése érdekében az elektronikus hirdetéseket közzétevő, illetve azokat továbbító szolgáltatókat a módosítások szorosabb együttműködésre ösztönözik. Amennyiben a fogyasztókat a módosítások elfogadását követően sem kímélik a Magyarországról küldött kéretlen reklámok, úgy az eseteket változatlanul a Nemzeti Hírközlési Hatóság vizsgálja ki.

A törvénymódosítás emellett egyértelművé teszi, hogy amennyiben a közvetítő szolgáltatók (pl. tárhelyszolgáltatók, illetve minden olyan szolgáltató, amely a tartalmat mindössze továbbítja, de annak nem „gazdája”) eleget tesznek a törvényben foglalt együttműködési kötelezettségüknek, nem terheli őket felelősség az általuk továbbított jogsértő tartalom miatt.