Kerítésen innen és túl

Fekete Gizella, 2000. február 1. 22:22
Mint külföldön az EDS, a Debis vagy az Origin, hazánkban a MÁV Informatika Kft. is a MÁV Rt. szervezetén belül, elsődlegesen alkalmazásfejlesztést és üzemeltetést végezve működött. Azután 1996 novemberében - az anyavállalat tulajdonában maradva - önálló gazdasági társasággá alakult.
Az alapgondolat az informatikai szolgáltatások döntő többségének házon kívülre helyezése, majd outsourcing keretében megvalósuló visszaszolgáltatása volt. A hasonló konstrukcióknál szokásos fél-egy év helyett 3-4 hónap alatt zajlott le a "kettős" változás, vagyis az új cég megalakulása és az outsourcing-szolgáltatási szerződés megkötése. "Ezalatt" - mondja Török Ákos, a vállalkozás kereskedelmi igazgatója - "az anyacéggel közösen leltárba vettük alkalmazásainkat (az ismert Szállításirányítási Információs Rendszerrel [SZIR] együtt számuk 127), és több mint 5000 oldalas szolgáltatási szerződésben rögzítve, alkalmazásonként pontosan definiáltuk - a mennyiség, a tartalom és az ár szintjén - a korábban is általunk végzett, a MÁV Rt. számára nyújtott informatikai szolgáltatásainkat. Ez az informatikai portfólió az alkalmazásfejlesztésen és -követésen kívül tartalmaz szerviz-, üzemeltetés-, rendszerfelügyelet-, adatfeldolgozás- és erőforrás-szolgáltatást is. Utóbbit az átalakuláskor apportként kapott informatikai eszközállományunk teszi lehetővé."

"Ugyanakkor a MÁV Rt.-nek ki kellett alakítania egy saját központi informatikai koordinációs csapatot, amelynek munkatársai a velünk történő koordinációs tevékenység kapcsán - a MÁV-szakszolgálatok önálló referenseivel együtt - a MÁV-felhasználókat és a megrendelőt képviselik. Ennek a csapatnak, hogy megfelelően ellenőrizhesse a szerződésben foglaltakat, és előkészíthesse a jövőben elvárt szolgáltatásokra vonatkozó szerződésmódosításokat, tisztában kell lennie az új informatikai trendekkel. Az informatikai fejlesztések kapcsán - mivel nem kizárólag mi vagyunk a MÁV Rt. partnerei - a csapatnak az is feladata, hogy összefogja és koordinálja az ebben a témában zajló külső-belső munkákat és projekteket."

"Az átállás neuralgikus pontja a munkatársak átvétele volt. Részletesen tájékoztattunk mindenkit, milyen feladatok, fejlődési lehetőségek várnak rájuk, és ezért milyen díjazásra számíthatnak. S bár nem volt egyszerű döntést hozniuk, az értékes munkatársak java része megértette az új helyzetet. Látta az új konstrukcióban adódó, a korábbinál jobb karrier- és szakmai továbbfejlődési lehetőséget, s vállalta a versenyszférában működéssel járó keményebb feltételrendszert is. Inkább az alacsonyabban kvalifikáltak közül nem tudott mindenki megbarátkozni a gondolattal, ők megváltak tőlünk. A kft. létszáma jelenleg 530 fő, ezzel a gárdával - mivel a MÁV nemcsak megrendelőnk, de tulajdonosunk is, s így nyereséges működést vár el tőlünk - a hazai informatikai piac egyre markánsabb szereplőjévé kívánunk válni. Ennek megfelelően a MÁV-on kívüli cégekkel kötött szerződésállományunk is folyamatosan nő."

A közel egy éve a kis- és középvállalkozások számára indított, úgynevezett SAP R/3 Informatikai Közművük felhasználói az első fázisban a pénzügyi és számviteli feladataik megoldására keresik szolgáltatásukat, de gyakori, hogy egy következő szakaszban már a logisztikai, gyártási funkciókra is szemet vetnek. A csatlakozás bérelt vonalon keresztül történik, és egyszeri belépési díj, valamint havi üzemeltetési díj ellenében használhatnak a MÁV Informatika Kft.-nél egy nagy biztonságú, IBM-mainframes rendszeren üzemelő alkalmazást.

"Legkevesebb 3 évre szóló szerződések kötésére törekszünk, ami mellett a saját SAP R/3-szakértő csapat kialakításának elmaradása, illetve a magas beruházási ráfordítás szükségtelensége miatt voksolnak a felhasználók. Legtöbbjüknek korábban alig volt kapcsolata az informatikával, s csaknem mindannyian ebben a változatban találkoznak első ízben integrált informatikai rendszerrel. S mert annak működőképességét az üzemeltető, nevezetesen a MÁV Informatika Kft. garantálja, mentesülnek a helyben futtatott alkalmazások beüzemelése és működtetése alatt jelentkező problémáktól" - mondja Varga István, a cég SAP üzleti egységének igazgatója.

A hasonló konstrukcióban ajánlott Lotus Notes Informatikai Közművet pillanatnyilag még csak a MÁV Rt. különböző szakszolgálatai veszik igénybe. Szintén a MÁV Rt. számára tervezik outsourcingos formában üzemeltetni a MÁV Rt. új, Oracle Financials alapú Gazdálkodásirányítási Információs Rendszerét, illetve az új Menetjegy-eladási, Helybiztosítási és Utastájékoztatási Rendszert is. Idén új szolgáltatásként elindítják a sokak által igényelt, de annak infrastrukturális oldalát csak kevesek által vállaló, EDI-t biztosító informatikai közműszolgáltatásukat, valamint újonnan alakult e-business üzleti egységük is megkezdi működését.