A gyors változásokra felkészült, korszerűbb adservert mutatott be az Adverticum

forrás Prim Online, 2007. augusztus 9. 14:49

Egész napos rendezvény keretében, a budapesti Bliber Rendezvényházban mutatta be előbb a sajtó képviselőinek, majd a "felhasználóknak", tartalomszolgáltatók, hirdetési ügynökségek képviselőinek az Adverticum Zrt. fejlesztőcsapata hirdetéskiszolgáló rendszerének utódját, az Adverticum AdServer Next Generationt. A fejlesztés révén az online tartalomszolgáltatók, a hirdetők és az ügynökségek rendkívül hatékonyan alkalmazkodhatnak a gyorsan bővülő online hirdetési piac változásaihoz, miközben az elszámolásban, a hirdetések hatékonyságának elemzésében a piac minden szereplőjét egyre pontosabb és látványosabb kimutatások segítik. Az Adverticum megújult adserverével lépést tud tartani olyan világmárkákkal is, mint a Google-tulajdonba került DuobleClick Dart, vagy a Microsoft által felvásárolt aQuantive, AdExpert vagy az AOL Adtechje.

Szabó Hédy, az Adverticum vezérigazgatója bevezetőjében röviden ismertette Magyarországon piacvezető, szinte egyetlen alkalmazásszolgáltatás formában adservert fejlesztő és üzemeltető cég helyét az adszerverpiacon. Csak néhány adat, felsorolásszerűen: tavaly az Adverticum 16 ország mezőnyében a TOP5 Rising Star között végzett; havi 12 milliárd kiszolgált adview, 5 millió látogató; referenciák: Origo, Sanoma, Ringier, iWIW és még 400 különféle site. A vezérigazgató beszélt a külföldi terjeszkedésről is: ügyfelek Nyugat-Európában, Romániában, cégalapítás Szlovákiában, Szerbiában, disztribúció Ausztriában.

 

A projekthez rendelt anyagi erőkről a vezérigazgató elmondta: 10 milliós nagyságrendű volt, de ezt nehéz pontosabban meghatározni, hiszen az Adverticumban a különféle fejlesztések - akár az új adserver moduljai - egymásra épülnek, s jelen esetben például nem egy adott feladathoz kellett megtalálni a megfelelő embereket, hanem a megfelelő emberek, a "csapat" jelölte ki azt a fejlesztési irányt, amelyre az Adverticum hosszú távú stratégiáját építheti.


Hogy egyáltalán mire való az adserver, s hogy miért volt szükség a régi szoftver megújítására, illetve mit tud az AdServer Next Generation, arról Dajka Ádám, az Adverticum AdServer NG-projektjének igazgatója és Korányi Teodor pr-munkatárs beszélt. Dajka Ádám fontosnak tartotta kiemelni azt is: az év végéig párhuzamosan működik a régi és az új rendszer, s minden ügyféltől személyesen is várják a visszajelzéseket az új adserverről. A régi szerződések tarifáin nem változtat a cég.

A sajtótájékoztatót követően került sor a Bang Dayre, vagyis a megújult adserver gyakorlati bemutatására, melyen Vértes János elnök ekképp fogalmazta meg a cég fejlesztési "alapelvét": Ha egy szoftverről azt állítjuk, hogy kész, az biztos, hogy nem korszerű...

Mire való az adserver?


Az online reklám abban különbözik a sajtóban, tévében vagy akár az óriásplakátokon megjelenő hirdetésektől, hogy az oldal letöltése közben minden egyes internetező számítógépén egyedileg épül be a weboldalba. Így az internetes kampány megtervezésénél azt is figyelembe lehet venni, hogy éppen ki nézi az oldalt. A későbbiekben elemezhető, hogy az adott látogatóra gyakorolt-e bármilyen hatást a hirdetés, a banner megjelenését követte-e kattintás, regisztráció a céloldalon vagy éppen vásárlás. Ezt az online hirdetéskiszolgálást végzi a magyar website-ok túlnyomó többségén (közel 90%-án) több mint fél évtizede az Adverticum AdServer, amely mostanáig úgy fejlődött, hogy az újabb szolgáltatások hozzáépültek a meglévő szoftverhez, miközben a kezdeti technológiai alapok nagyjából változatlanok maradtak. A régi rendszer fejlesztése közel 10 éve kezdődött, s mivel közben a piaci és technológiai igények is megváltoztak, egyre sürgetőbbé vált a hirdetéskiszolgáló szoftver újratervezése és alapjaitól való újraírása.

AdServer Next Generation

Az Adverticum AdServer NG egy teljesen új szoftver, amely mindazt tudja, ami az elmúlt évtizedben beépült a korábbi hirdetéskiszolgáló szoftverbe, s emellett új architektúrája révén megnyitja a továbbfejlődés lehetőségét a következő évtizedre: a jövőben az újabb szolgáltatások a rendszermag rugalmas bővíthetősége révén lényegesen egyszerűbben építhetők be a hirdetéskiszolgálás folyamatába.

Publikus API

A szabványos alkalmazás-interfész (Application Programming Interface, API) előnyeit az Adverticum programozói és az AdServer felhasználói mellett külső fejlesztők is jól ki tudják használni. Míg korábban a kiszolgáló rész összeépült az adminisztrációs felülettel, most az admin felület és a jelentést készítő report modul is önálló alkalmazássá vált, vagyis ezek folyamatos, a piaci igényekre válaszoló fejlesztése független az alapoktól, a rendszer magjától. Az API révén megvalósítható az AdServer integrálása a különféle elszámoló és tartalommenedzsment- (CMS) rendszerekbe, de kiváló alapot nyújt a célzott hirdetéseket megjelenítő, az egyes kampányokat egyedi szempontok szerint vagy egyedi eszközök segítségével monitorozó rendszerek kialakításához, de akár komplett, teljesen egyedi elven működő online hirdetési hálózatot megvalósító rendszerek építéséhez is. Az API-ban elérhető átfogó modellezési lehetőségek, a kiszolgáló és a statisztikai rendszer kész alapokat biztosít a fejlesztőknek, így azok zavartalanul koncentrálhatnak egyedi feladataik megoldására.

„Az Adverticum AdServer NG fejlesztésével célunk egy minden egyedi internetes hirdetési technikát megvalósító kiszolgáló alaprendszer felállítása volt, amely valamennyi piaci kölcsönhatást képes modellezni” – mondta Szutor Ferenc kereskedelmi igazgató. „A hirdetési kampányok adminisztrációját az új Adverticum AdServer különféle szerepkörökhöz – pl. ügynökségi vagy tartalomszolgáltató – rendelve oldja meg, úgy, hogy ezek a szerepkörök a későbbiekben tetszőleges módon bővíthetők lesznek.”

„Az új Adverticum AdServer csak látszólag jelenti egy munkafolyamat befejezését, sokkal inkább egy sor újnak a kezdete” – jegyezte meg a szoftvert bemutató rendezvényen Dajka Ádám, az Adverticum AdServer NG-projektjének igazgatója. „A legnagyobb tartalomszolgáltatóktól máris kaptunk megbízásokat a hirdetéskiszolgálóhoz kapcsolható új alkalmazások fejlesztésére, s emellett elkezdődtek az első, ügynökségi igényeket kielégítő fejlesztések is. A mai bemutatót követően – előreláthatólag az októberi tihanyi Internet Hungaryn – arról is szeretnénk beszámolni, hogy az Adverticum AdServer újraírásának előnyeit néhány konkrét alkalmazás is mutatja, vagyis az előnyök mérhetővé válnak.”

Pónya Péter, az Adverticum Zrt. AdServer-fejlesztési stratégiai igazgatója prezentációjában a fenti gondolatot kiegészítette azzal is, hogy az Adverticum NG igyekszik lépést tartani azokkal a folyamatokkal, amelyek a világ vezető adserver-szolgáltatóinál manapság megfigyelhetők. Az online marketing piaca robbanás előtt áll, amit az is bizonyít, hogy az internet főszereplői – a Google, az AOL, a Microsoft és a Yahoo! – is beléptek erre a területre. Az Adverticum fejlesztői idejekorán ráérezve a napjainkban zajlódó folyamatokra, úgy tervezték meg újgenerációs adserverüket, hogy a magyar online reklámkiszolgáló piac legfőbb szolgáltatójának számító Adverticum lépést tudjon tartani az olyan világmárkákkal, mint az immár Google-tulajdonba került DuobleClick Dart, Falk, AdSolution, a Microsoft által felvásárolt aQuantive, AdExpert vagy az AOL Adtechje.