Nevet kap az e-hulladék

forrás Prim Online, 2007. november 12. 15:50

A közvetlen alkatrész-jelölés, angol nevének (Direct Part Marking) rövidítésével a DPM egy a közelmúltban továbbfejlesztett technológia, amelynek alkalmazása az élet számos területén, így például az egészségügyben, az elektronikai iparban vagy a légi közlekedésben is hatalmas előnyökkel járhat. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a módszer alkalmazása lehetővé teszi az elektromos és elektronikai hulladékok kezelésére vonatkozó uniós szabályozás hatékonyabb betartását is.

Az Európai Unió elektromos és elektronikai készülékek hulladékainak kezelésére vonatkozó direktívája (Waste Electrical and Electronic Equipment – WEEE) akár igen jelentős terhet is jelenthet a gyártóknak, melyek közül sokan eleve szoros piaci versenyhelyzetben, csekély haszonkulccsal dolgozó ágazatban működnek. „Ha az évente eladott elektronikai termékek mennyisége tovább nő, a visszavételükre kötelezett gyártókra nehezedő nyomás is egyre fokozódni fog” – mondta David Barnes, a Motorola vállalati mobilitási üzletágának az európai, közel-keleti és afrikai térségért felelős termékmarketing-igazgatója. „Egy-egy termék, valamint a benne található alkatrészek gyors és egyszerű azonosítása és annak megállapítása, hogy alkalmas-e az újrahasznosításra, egyre nagyobb jelentőséggel bír majd a következő öt évben azon vállalatok számára, amelyek a nyereségük számottevő csökkenése nélkül akarják kigazdálkodni a WEEE-direktíva betartásával járó költségeket.”

Mindennek előzménye, hogy a cégek már korábban felismerték a termékek egyedi jelölésének fontosságát, mellyel lehetővé válik a gyártás és szállítás közbeni egyszerű azonosítás – ez vezetett a csomagoláson szereplő vonalkód elterjedéséhez. Azonban a fogyasztók a csomagolást eldobják, a címkéket pedig gyakran levágják, így a vonalkódnak is nyoma vész. Továbbá – miután ezek az azonosító jelölések csak a vásárlás pillanatáig töltenek be funkciót – nem alkalmasak a használat közben jelentős kopásnak kitett, ipari jellegű termékek, például autóalkatrészek sorsának nyomon követésére.

„Egyre világosabbá válik, hogy a probléma megoldásához a gyártóknak egy olyan azonosító jelölésre van szükségük, mely megjelöli a terméket vagy alkatrészt, és egyben rögzíti is a rá vonatkozó adatokat, méghozzá a teljes élettartama során” – jelentette ki David Barnes. A termékek gyorsabb azonosíthatósága lerövidíti a raktározás időtartamát, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások gyorsan áttekintsék, mi az, amit újra kell hasznosítani, mit kell biztonságosan megsemmisíteni, és mi az, ami továbbadható az alkatrészgyártóknak. E problémák egyik lehetséges megoldása a közvetlen alkatrész-jelölés, vagyis a DPM.

A DPM során közvetlenül a termék felületére marják, lézergravírozzák vagy fújják az adatmátrixot. Az adatmátrix a termékkel kapcsolatos információkat tároló kód, mely lehetővé teszi a kódot leolvasni képes személyek számára, hogy teljes életciklusa során nyomon kísérhessék a termék sorsát. „A DPM olyan végleges jelölési megoldást kínál, mely a termék teljes élettartama alatt olvasható marad, még akkor is, ha a gyártás vagy a felhasználás során mostoha körülmények uralkodnak” – tette hozzá Barnes. „Ezért mindegy, milyen hosszan használták a terméket, amikor visszakerül a gyártóhoz, a DPM-kód még sértetlen lesz, ez pedig jelentősen megkönnyíti a WEEE-előírások betartását.”