Mobilszélessáv: 5 év múlva 1,8 milliárd felhasználó

MTI Sajtóadatbank, 2007. december 27. 11:30

Napjainkban több mint 350 millióan érik el az internetet világszerte széles sávon, ám számuk 2012-re a becslések szerint eléri az 1,8 milliárdot, s közülük 1,2 milliárdan mobil eszközökön veszik majd igénybe a szolgáltatást - közölte az Ericsson Magyarország az MTI-vel.

Ezzel kapcsolatban Éry Gábor, az Ericsson Magyarország vezérigazgatója elmondta: a fejlett országokban lezajlott folyamatok alapján a szélessáv robbanásszerű elterjedése várható Magyarországon is. Az Ericsson már most rendelkezik azzal a technológiával, amelynek segítségével a hálózatüzemeltetők akár jövőre bevezethetnek olyan integrált szolgáltatásokat, amelyek egyszerre kínálják mindazon lehetőségek összességét, amelyeket ma még csak külön-külön, a számítógép, a mobiltelefon és a tv készülék segítségével tudunk igénybe venni.

Az Ericsson várakozásai szerint a felhasználók nagy többségét, mintegy 70 százalékát a WCDMA - szélessávú kódosztásos többszörös hozzáférés - technológián alapuló hálózatok szolgálják majd ki.

Az Ericsson úgy véli, hogy 2012-re világszinten a fix forgalom éves mértéke a 2007-es 50 millió terrabájtos értékről 350 millió terrabájtra emelkedik azáltal, hogy egyre növekszik a kereslet az olyan szélessávú szolgáltatások iránt, mint például az IPTV, a zeneletöltések és az online játékok.

Az Ericsson közölte: éppen azért a hálózatüzemeltetők számára egyre fontosabb, hogy létrehozzák és fenntartsák a szélessávú szolgáltatások tömegpiacát. Ehhez azonban korszerű technológia kell, illetve az, hogy a szélessávú kapcsolat bárhol, bármikor és bármilyen eszközről elérhetővé váljon.

Jó példa erre az ausztráliai Telstra, amely kevesebb, mint 10 hónap alatt jutatta el a WCDMA/HSPA (HSPA - nagy sebességű csomagkapcsolt hozzáférés) mobil szélessávú szolgáltatást a lakosság több mint 98 százalékához, elérhetővé téve így a szélessávú szolgáltatásokat a vidéki otthonokban is.

Az Ericsson szerint a szélessáv összes előnyét és a bárhonnani azonnali hozzáférés hozzáadott értékét ötvözve számtalan új alkalmazás és bevételi forrás válik lehetővé. Több mobil szélessávú megoldás már most nagy szerepet játszik az egészséget, az e-mailt, a vállalkozásokat és a szórakozást tekintve. Mára több mint 170 kereskedelmi mobiltelevíziós szolgáltatás indult útjára, és ezek közül több mint 150 mobil cellás hálózaton keresztül működik: ez utóbbiak több mint a felét az Ericsson építette ki.

Az Ericsson szerint az IPTV lesz a fő hajtóereje az új szélessávú technológiák kiaknázásának, valamint annak, hogy a multimédiás szélessávú szolgáltatások globális, tömegpiaci üzleti lehetőséggé váljanak a távközlési szolgáltatók számára. Ezek a szolgáltatók egyedülálló pozícióba kerülhetnek azáltal, hogy a televízió az egyirányú, egy csatornafolyamos szolgáltatásból kétirányú kommunikációs szolgáltatássá válik: olyanná, amelyik lehetővé teszi a különböző média-területek zökkenőmentes együttműködését, emellett kényelmes, egyedi igényeket is kielégítő szórakozást kínál.

Az Ericsson szerint az IPTV-szolgáltatásokkal megcélozható piac ugyanolyan nagy, mint maga a szélessávú piac. Lehet, hogy az IPTV még gyerekcipőben jár, de az elemzők jóslatai szerint az elkövetkező néhány év alatt tömegpiaci szolgáltatássá fog válni. A Gartner szerint a 2006-os 6,4 milliós bázisértékhez képest az előfizetések 2007 során várhatóan megduplázódnak, 2010-re pedig már világszerte 48 millió otthonban lesz elérhető ez a szolgáltatás.

Az Ericsson várakozásai szerint a mobil szélessáv globális tömegpiacának megteremtése nem az egymással versenyző technológiákra épül majd: a globális rendelkezésre állás, a méretgazdaságosság, a szolgáltatások és a stabil üzleti modell jelentik majd az igazi különbséget.

A gyorsan fejlődő piacon az Ericsson célja az, hogy megrendelői első számú partnere legyen a szélessávú technológiák terén - függetlenül attól, hogy vezetékes vagy vezeték nélküli hálózatok, vagy esetleg mindkettő üzemeltetőiről van-e szó.