Az Apple túl sokat kért az iPhone-ért a kínaiaktól

Milkovits Gábor, 2008. január 15. 20:46

A China Mobile, a legnagyobb kínai mobilszolgáltató a sajtónak megerősítette, hogy az iPhone forgalmazásáról szóló tárgyalásai az Apple-el nem vezettek eredményre.

A Sina kínai hírügynökség szerint az eredménytelenség oka az Apple által követelt nyereségrészesedés volt, ami a legtöbb partneréhez hasonlóan nyilván 30% körül lehetett. A megegyezés már csak azért is előnyös lehetett volna az Apple számára, mert a China Mobile mintegy 363 millió előfizetővel rendelkezik, miközben a másik kínai mobilszolgáltató, a China Unicom ügyfelei „alig” 120 millióan vannak. Így aztán egyes elemzők azt valószínűsítik, hogy a vállalat inkább megvárja a két újabb szolgáltató idén várható megjelenését a piacon, mielőtt üzletet kötne. Ebben az esetben viszont, mivel az új mobilcégek harmadik generációs koncesszióval a zsebükben indulnak, alighanem el akarják majd érni, hogy az Apple is egy 3G iPhone-al rukkoljon elő. Másrészt viszont a China Unicom-al való megegyezés esetén egy darabig az alapmodell iPhone lenne a „mindent vivő” csúcstelefon Kínában.

Az, hogy az Apple nyereségrészesedést kér a mobilszolgáltatóktól az iPhone által generált forgalomból merőben új jelenség, és szakértők szerint jelentősen átrajzolhatja a mobilpiac térképét. Azelőtt ugyanis egyre inkább a szolgáltatók diktálták a feltételeket a készülékgyártóknak, sokak szerint azonban az iPhone nyomán más gyártók is kedvet kaphatnak, hogy kövessék az Apple példáját. Elemzők szerint egyébként a kínai piac önmagában nem zárja ki az ilyen típusú megegyezést.