NHH: panaszok és elkerülhetőségük

Kovács Attila, 2008. február 7. 14:35

Sajtóbeszélgetésen találkozott az újságírókkal és számolt be eddigi tapasztalatairól Takács Péter, aki a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjének posztját két hónap óta tölti be a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál (NHH).

1. Az utóbbi időkben a telefonszolgáltatással kapcsolatos panaszok kétharmadát azok az ügyek tették ki, amelyeknél két szolgáltató ügynökei a fogyasztót lakhelyén felkeresve, vagy telefonhívás útján megkeresve, egyes szolgáltatások előfizetésére vonatkozóan nem az elvárható módon tettek ajánlatot, kötöttek ún. "hangszerződéseket". Takács felhívta a figyelmet, amennyiben nem egyértelmű, ki keresi meg a fogyasztót, előbb hitelt érdemlően tájékozódjon az illető kilétéről és arról, hogy kit, milyen szolgáltatót képviseli. Hangbeszélgetés útján történő ajánlatnál pedig ne adjanak meg semmiféle adatot magukról, ha ismerve a kínált szolgáltatás részleteit, biztosak benne, hogy nem kívánnak szerződést kötni. Személyesen megjelenő ügynöknél lévő szerződési dokumentumot csak elolvasást követően és abban az esetben szabad aláírni, ha annak minden egyes pontjával egyetértenek. Takács azt is javasolja: aki információ-hiány vagy más ok miatt nem érti az ajánlatot, ne kössön új szerződést.
2. A barangolási (roaming) funkciók igénybevételénél az ország határvidékein különös gonddal kell a mobiltelefont beállítani, használni, nehogy a 15-15 kilométeres sávban "átnyúló" idegen szolgáltató hálózatát akaratlanul vegyék igénybe a felhasználók, s így a vártnál jóval magasabb összegű számlák keletkezzenek. Takács arra is felhívta a figyelmet, hogy az adatroaming szolgáltatásra -- lévén jelenleg szabadáras -- nem vonatkozik az EU roamingköltség-csökkenési irányelve.

Február 6-án az öt digitális televízió és egy VHF sávi digitális rádió műsorszóró hálózat üzemeltetési jogosultság megszerzésére kiírandó pályázat dokumentációinak tervezetéről tartott nyilvános szóbeli konzultáció az NHH. Ismeretes, hogy a hatóság 2008. január 23-án tette közzé a pályázati felhívást és a pályázati dokumentáció tervezeteit. A pályázat iránt érdeklődők kérdéseiket, észrevételeiket a konzultáción élőszóban, illetve legkésőbb február 12-ig írásban is feltehetik. Az NHH az írásban beérkező kérdéseket, észrevételeket megválaszolja, és a kérdésekről, valamint a konzultáción elhangzott észrevételekről összefoglalót készít, amelyet a honlapján tesz közzé.