Rossz időben jól fotózni - 6 legyőzendő akadály

Széles Csongor, 2008. február 24. 20:04

A fotózás legnagyobb titka az, hogy egyáltalán nem nagy titok: a fényképészet a fényről szól. A fotóművészek a legtöbbször azt hangoztatják, hogy a fotózás a fénnyel való festést jelenti. Ennek ellenére furcsa mód minden kezdő fotós azt gondolja, hogy verőfényes napsütésben tündöklő kék ég alatt lehet igazán fotózni. Nos szinte mindegy, hogy milyen műfajban fotózik az ember, a rossz időjárás mindig átváltoztatja a témát. Hogy előnyt faragjon ebből az átváltozásból, a fotósnak le kell küzdenie néhány akadályt.

Első akadály: Legyőzni a rossz időtől való félelmünket és kimozdulni otthonról

Legelőször le kell győzni az ösztönt, ott kell hagyni az otthon vagy az autó csábító melegét és nyakunkon a rossz idővel meg kell keresni a drámai helyszíneket. Ha mélyebben belegondolunk az ösztöneink legyőzése nyomán mindig lenyűgöző felvételek születnek. Erre nagyszerű példa a sajtófotózás. A sajtófotósok abból élnek, hogy egyenesen a konfliktus vagy a katasztrófa közepébe merészkednek. Persze nem azt mondjuk, hogy ez a módszer mindenki számára kötelező, hanem ésszel kell csinálni. A felvételekért nem szabad felesleges kockázatot vállalni.

Második akadály: Előre tisztában kell lenni az időjárással


Néhány szerencsés fotós ölébe csak úgy derült égből pottyannak a legjobb fotók. A többiek számára a fotók elkészítése komoly tervezést igényel. Ha az időjárást szeretnénk felvételeink fűszereként használni, egy kis kutatás sokat segíthet. Előre tervezni, megfigyelni az időjárást nagyszerű dolog, de nem elég. Figyelni kell arra, hogy nemcsak a felvételeket kell a megfelelő időben elkészíteni, hanem saját biztonságunk érdekében magunknak is megfelelő menedéket kell találnunk

Harmadik akadály: Nem vesszük észre, hogyan segíti az időjárás a megörökített témát

Ez a kezdetekben becsapós lehet, hiszen kell egy kevés idő, míg megedződik a fotós szeme, és tudatosan észleli a "hangulatot". A legjobb tréning erre az, hogy minél több felvételt nézzünk meg, és találjuk ki, milyen időjárási viszonyok között készült. Állapítsuk meg, hogy az időjárás milyen hangulatot kölcsönzött a felvételnek. Gondolkodjunk el a tapasztaltakon és próbáljuk a saját gyakorlatunkba is kreatívan beépíteni.

Negyedik akadály: jó helyen kell lenni jó időben

Jó helyen lenni jó időben szinte soha nem szerencse kérdése. Hogy megvalósítsuk, figyelmesen ki kell elemeznünk a korábbi fotós kirándulásaink termését. A szép időben megörökített helyszínek rossz időben teljesen más arcukat mutatják. Ha jól ismerjük a terepet, akkor rossz időben gyorsabban eljutunk a megfelelő helyszínre, és egy kis szerencsével a felszerelésünk sem ázik el.

Ötödik akadály: Mindig készenlétben kell lennünk


A készenlét művészete nagyon fontos szerepet játszik, és túlmegy az időjárás-előrejelzés figyelemmel követésén vagy a helyszín ismeretén. A készenlét magával vonja, hogy birtokunkban van a megfelelő felszerelés, a felszerelés készenlétben áll, valamint nem speciálisan fotós eszközökkel is rendelkezünk, például GPS-szel, esernyővel és mobiltelefonnal, vagy azt, hogy elővigyázatosságból társulni lehet valakivel, illetve több embernek is elmondjuk, hogy hova megyünk. Készenlétben lenni annyit tesz, hogy nemcsak elkészítjük, de biztonságosan haza is visszük a gyönyörű felvételeket.

Hogyan is állunk tehát a mindent átváltoztató rossz idővel?

Fény és árnyék az első két dolog, ami eszünkbe jut. A változó időjárási viszonyok gyorsan átrendezhetik a színhely megvilágítását. A felhők megszórják a fényt és a nap egyenletesen világítja meg a témát, a felhők közül kitűző nap fényszóróként világít meg mindent, az eső gyönyörű tükröződést hoz létre stb. Másrészről az árnyék segíthet a téma kiemelésére, érdekes árnyalatokat kölcsönözhet a szcénának, keretezhetik a témát stb.

A kontraszt, vagyis a világos és sötét egymásmellettisége, újabb komplexitást kölcsönözhet a felvételeknek. A jó kontraszttal rendelkező felvételek, például az égbolton található felhőpamacsok segítségünkre lehetnek a téma kiemelésében, míg a ködös idő visszafogja a színeket, a csökkenti a kontrasztot és teljesen más atmoszférát kölcsönöz a helyszínnek.

A világosság egyenes hatással van az expozíció idejére. Ugyanakkor ez határozza meg azt is, hogy kell-e használnunk mesterséges fényforrást vagy sem. A hosszab expozíciók esetén a rossz idő segíthet a mozgás megörökítésében, vagy lehetővé teszi hogy drámai fénybe vonjuk a témánkat.

A dimenzió mindennapjaink vizuális élménye. A fényképészet, mivel kétdimenziós közeg, a kompozíció kreatív megközelítését igényli, hiszen be kell csapni a néző elméjét. A legfontosabb kompozíciós eljárások ismerete elengedhetetlen, a perspektíva és a lépték pedig óriási fontosságú. A felhők, a ködfoltok, a napsugarak stb. viszonyban vannak a felvételeink témájával és távlatot adhat felvételeinknek.

Ha jól játsszuk ki kártyáinkat, és ezeket az akadályokat sikeresen leküzdjük, és a kedvezőtlen időjárás adta lehetőségeket saját fotós gyakorlatunkban is hasznosítani tudjuk, akkor felfedeztük a fotósok világának igazgyöngyét. Azok a helyszínek, amelyekre egyébként rá sem néznénk, hirtelen óriási fényképészeti lehetőségeket rejtenek. És ami a legfontosabb, a felvételeink ütősebbek lesznek, és elnyerhetjük velük a közönség csodálatát.