WAP alapú ügyintézés Békéscsabán

forrás Prim Online, 2008. április 15. 17:17

Magyarországon egyedülálló módon Békéscsaba Megyei jogú Város Polgármesteri Hivatalában került bevezetésre a WAP alapú, mobiltelefonon történő ügyindítás, amely szolgáltatás megkönnyíti a városlakók mindennapi életét. SMS alapú ügyintézés az ország számos városában működik (pl. Budaörs, Érd, Debrecen), a WAP alapú ügyintézés ennek az alapjaira épül, viszont egy továbbfejlesztett, további lehetőségeket kínáló szolgáltatás. Békéscsaba elmondhatja: kevés hely van az országban, ahol megvalósul a gyors, egyszerű és ügyfélbarát ügyintézés.

A nyertes: a békéscsabai városlakó

Az új szolgáltatás a lakosság magasabb szintű, színvonalasabb kiszolgálása érdekében került bevezetésre. A WAP alapú ügyintézéssel a felhasználó időt, energiát takaríthat meg. A békéscsabaiak, mint modern városlakók áprilistól mobiltelefonon is tarthatják a kapcsolatot az önkormányzattal. SMS üzenetben tájékoztatást kérhetnek, időpontot foglalhatnak és megtehetik az előkészületeket az ügyintézéshez. A 7x24 órás, vagyis a hét minden napján, a nap minden órájában elérhető szolgáltatásnak köszönhetően otthonról, útközben vagy akár a szabadság ideje alatt is megkezdhetik ügyeik intézését mobiltelefonjukról. A polgármesteri hivatal új szolgáltatása bármelyik mobilhálózatról elérhető, egy SMS, és a szolgáltató adatforgalmi díjának költségéért.

Az E-goverment megvalósulása


Békéscsaba önkormányzata az ügyfélbarát közigazgatás követelményeinek igyekszik megfelelni. Ennek egyik sarkalatos pontja, hogy az ügyek előkészítési folyamata és a döntéshozatal gyorsabbá és racionálisabbá váljék. Ebben a helyzetben magától értetődő lett volna az elektronikus közigazgatásra utalni, azonban hazánkban a vezetékes szélessávú internet otthoni elérése alig egyharmada a vezető uniós országokénak, az ország délkeleti, hátrányos helyzetben lévő régiójában az elérési arány az országos átlag alatt van. Ezért a városvezetés olyan lehetőség után kutatott, amellyel segítheti a város lakosságát az ügyintézés útvesztőiben, viszont nem terheli meg túlzottan szerény költségvetését.
Így talált rá a mobiltechnológián alapuló fejlesztés lehetőségére, ezt a típusú e-közigazgatást a nemzetközi szakirodalom E-govermentnek, vagyis mobil-igazgatásnak nevezi.
A technológiát biztosító Pannon egyedülálló abban a tekintetben, hogy az Európai Unió irányelvei szerint a lakosság életmódját, életvitelét, ügyintézését segítő alkalmazásokat hoz létre, melynek egyik fejlesztése a WAP alapú ügyintézés, amelyet Békéscsaba után a közeljövőben Budapesten is bevezetnek.
A technikai háttér a lakosság mobiltelefon állománya, ez a létező, 100 százalékos elterjedésű elektronikus eszköz, amely alkalmazása kézenfekvőnek tűnt. A fejlesztés nem kívánt milliárdokat, csak vezetői szándékot, elkötelezettséget. Bár az eljárás a WAP
technológia, - így szélesebb adatforgalmat tesz lehetővé – a lakosságnak egyáltalán nem kell tudnia „wapolni” a szolgáltatás igénybevételéhez. Egy SMS elküldése az összes technikai tudás, ami az ügyintézés elindításához, a konkrét ügyintézési információk kézhezvételéhez és az időpontfoglaláshoz szükséges.
Egy SMS elküldése után a felhasználó előtt megnyílik a békéscsabai önkormányzat kapuja, úgy, mintha az e-magyarország ügyfélkapun, az interneten tette volna. S amikor a lefoglalt időpontban megjelenik az okmányirodán, vagy az adó-, illetve szociálpolitikai osztály (egyelőre a szolgáltatás, erre a három szakterületre terjed ki, további szakterületek, és ügytípusok bevonásával folyamatosan bővül) ügyfélfogadásán, ügye már elő van készítve, s a személyazonosítás után megtörténhet a kiadmányozás.

Gyakorlati alkalmazás bemutatása

A szolgáltatás igénybevételéhez egy „WAP” szövegű üzenetet kell küldenie a 06-20-40-30-000 telefonszámra, majd a visszaérkező felületet megnyitva választhat a menüpontok közül (Adócsoport, Okmányiroda, Szociálpolitika). A megfelelő szakterület kiválasztását követően léphet be a „Tájékoztatás” menüpontba, és azon belül megtalálja a konkrét ügyet és az ügyre vonatkozó széles körű információkat, továbbá megtekintheti a szükséges iratokat, felmerülő költségeket.
Időpontfoglalás: a rendszer által felajánlott és az Ön által elfogadott időponttal Ön elsőbbséget élvez, s így elkerülheti a várakozást. A sikeres időpontfoglalásról értesítést kap, ezek után Önnek mindössze öt perccel kell korábban megjelennie az információs pultnál.
Az ügyintézés előkészítése: e szolgáltatást úgy veheti igénybe, hogy az adott szakterület, majd az ügytípus kiválasztásakor az ügyelőkészítéshez szükséges minimális, az Ön beazonosításához elengedhetetlen adatokat kitölti. Ezt követően időpontot szükséges foglalnia ugyanezen a felületen (a fent bemutatott módon).
Formanyomtatvány igénylése: a Polgármesteri Hivatalnál ügyének gyors előkészítéséhez, intézéséhez lehetősége van az ehhez szükséges formanyomtatványok, adatlapok igénylésére. Az Ön által megadott e-mail címre megkapja az igényelt formanyomtatványokat, amelyeket már kitöltve hozhat be a Hivatalba. Ezzel a szolgáltatással is időt takaríthat meg.

A WAP-os ügyintézés előnye, hogy az ügyfél könnyen és gyorsan írásbeli tájékoztatást kap már a hivatal felkeresése előtt, illetve az ügyintéző is felkészülhet a kérdés megoldására, előkészítheti a dokumentumokat, így csökken a hivatalban eltöltött várakozási idő, az ügyeket pedig gyorsabban, egyetlen személyes találkozás alkalmával megoldhatják.