Megújult és bővül a Start On-Line

Wesselényi Andrea, 2000. február 16. 12:41
Régi ismerős - új ruhában. Néhány hete tűnt fel az interneten a Start On-Line külsejében és tartalmában egyaránt megújult weboldalaival. A tartalom gerincét állásajánlatok és karriertanácsok alkotják, profiljára az oldal tetején árulkodó szlogen is utal: Startonline.net - Az internetes álláscentrum. A hazai online karrierpiac monitorozása céljából indított sorozatunkból nem maradhat ki az újjávarázsolt karrieroldalak bemutatása - a Start On-Line elképzeléseiről Dávid Júliát, a cég internetes üzletágának menedzserét kérdeztük.
- Minek köszönhető ez a látványos külső és tartalmi megújulás?

- Weboldalunk már régóta üzemel, de sokáig nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget az online megjelenésnek. Az általunk kiadott, Start Állások Kézikönyve című nyomtatott kiadványban található cégek álláshirdetései jelentek meg online adatbázisunkban, amit pluszszolgáltatásként nyújtottunk a nálunk hirdetőknek. Az elmúlt év nyarán kezdtünk ráébredni az internetben rejlő lehetőségekre, akkor állt össze internetes csapatunk, amely külön stratégiát dolgozott ki a világhálón keresztül nyújtott szolgáltatásaink összeállítására.

- Mit valósított meg az internetes csapat?

- Aki ráklikkel a www.startonline.net weboldalra, láthatja munkánk eredményét. A Start On-Line-t a hazai munkaerő-toborzás és emberierőforrás-gazdálkodás területén vezető cég, a Weathervane Kiadó internetes csapata gondozza. Az internet a jövő - és a jelen - legizgalmasabb munkaterülete, nagy kihívásnak tartjuk az online kiadvány és az internet felületén kínált szolgáltatásaink fejlesztését. Fiatal munkatársakból álló csapatunk gondoskodik az állásajánlatok, valamint az értékes, karriervonatkozású háttér-információk és hírek korrekt, naprakész megjelenítéséről. A Start On-Line eredeti célja, hogy közvetlen kapcsolatot teremtsen a humánerőforrás-szakemberek és a friss diplomások, valamint a több ezer egyetemi és főiskolai hallgató között. Ma már jól látjuk, hogy ez a cél a világhálón keresztül rendkívül hatékonyan megvalósítható.

- A Start On-Line tehát kifejezetten a pályakezdőkre koncentrál?

- Igen. Weblapunkon hangsúlyozzuk, és a nálunk hirdető cégek is tisztában vannak vele, hogy rajtunk keresztül a fiatal pályakezdőkhöz találnak el. Ahogyan offline kiadványaikban, internetes oldalainkon is főként erre a célcsoportra összpontosítunk, hiszen ezen a téren sokéves tapasztalattal rendelkezünk. Fő tevékenységünk e piaci szegmensen belül a toborzás és a tanácsadás.

- A pályakezdők többsége tapasztalat hiányában tanácstalan, ezért bizonyára örömmel fogadják a szakértő tanácsokat. A Start On-Line kínálata igen erősnek tűnik ebben a vonatkozásban.

- Valóban, már korábbi weboldalunk látogatottságát is részben az ott közölt álláskeresési tanácsoknak köszönhettük; ezt a rovatot megújítottuk, és természetesen folyamatosan bővítjük. Gondosan összeállított anyagokat és linkgyűjteményt kínálunk azoknak, akik állásra jelentkeznének, de nincs önéletrajzuk, nyelvtudásuk, megfelelő végzettségük, vagy félnek az interjútól. Praktikus tanácsokat adunk az önéletrajzíráshoz, közreadunk önéletrajzmintákat, és külön rovatban felsoroljuk a HR-vezetők által leggyakrabban feltett interjúkérdéseket. Felkapcsoltuk oldalainkra az egyetemekhez, fontosabb diákszervezetekhez, nyelviskolákhoz vezető linkeket, és a felsőoktatási intézményekben rendezett állásbörzék időpontjait.

- Az álláscentrumot tehát sok háttér-információ erősíti - de a lényeg mégis az álláskereső rovat. Milyen a jelenlegi álláskínálat?

- A korábbi gyakorlattól eltérően ma már az álláshirdetőt külön szolgáltatásként üzemeltetjük, a honlapunkon is közzétett tarifákért. A hirdetők választhatnak, hogy csak egy hirdetést vagy bővebb, egyéni megjelenésű cégismertetőt is szeretnének megjelentetni. Honlapunkon budapestiek és vidékiek, néhány fős mikrovállalkozások és sok ezer fős multinacionális vállalatok egyaránt szerepelnek. A hirdetéseket cégenként csoportosítottuk, de mivel folyamatosan nő a közölt álláshirdetések száma, tervezzük egy keresőgép beépítését, amelynek segítségével látogatóink megadott paraméterek szerint tudnak majd az állásajánlatok között keresgélni.

- Hogyan történik az állásokra való jelentkezés?

- Aki talál egy számára érdekes állásajánlatot, a "jelentkezni" gomb megnyomásával eljut arra a rövid adatlapra, amelyet az adott munkára való pályázathoz ki kell töltenie. Ehhez csatolhat az illető egy szintén online módon megfogalmazott kísérőlevelet, és a küldemény egyenesen az adott cég HR-menedzseréhez érkezik.

- Kapnak-e visszajelzéseket a HR-menedzserektől a hirdetés hatékonyságára vonatkozóan?

- Rendszerünk mostanra már olajozottan működik, és a humánvezetők felismerték hatékonyságát. Sőt többségük inkább arról panaszkodik, hogy túl sok a jelentkező, alig győzik feldolgozni a beérkező önéletrajzokat. Ez azt jelzi számunkra, hogy az oldalunkra látogatók használják a szolgáltatást.

- Vannak-e megbízható adataik az oldal látogatottságára vonatkozóan?

- Naponta 400 látogatónál tartunk, és ez a találati szám dinamikusan növekszik. Látogatottságunk egyébként pontosan követhető az oldalunkra felkapcsolt többféle statisztikai szolgáltatáson keresztül.

- Milyen módszerekkel növelik a látogatottságot, hogyan teszik ismertté a szolgáltatást, honnan érkezik a látogatók többsége?

- A Start On-Line sok portáloldalról elérhető, így például a Startlap, a Stop, a Netlap, az Index és a Metro is kínál egy-egy bejáratot oldalainkra. A portáloknál talán még fontosabb számunkra, hogy összekapcsolódjunk az egyetemek, oktatási intézmények és diákszervezetek karrier-tanácsadó oldalaival, hiszen onnan egyenesen a számunkra elsődlegesen fontos célközönség érkezik.

- Bizonyára figyelemmel kísérték az internetes állásközvetítő-piacon az elmúlt hónapok során kialakult változásokat. Hogyan látják az élesedő versenyt és azon belül saját szerepüket?

- A Start On-Line nem akar konkurálni a Jobbankkal, a Munkafórummal és a többi új internetes álláscentrummal. Mások vagyunk abban, hogy hosszú távon csak az álláskeresők egyetlen szeletére koncentrálunk, nevezetesen a pályakezdőkre, azon belül is a diplomával rendelkezőkre. Nem szándékozunk teljes lefedettséget kínálni, és ez megkülönböztet bennünket a piac többi szereplőjétől.

- A honlapon közzétett bemutatkozásban szerepel a következő mondat: "Célunk, hogy a Start On-Line Közép-Európa leglátogatottabb álláscentrumhonlapja legyen." Miképp szeretné a csapat ezt a célt megvalósítani?

- A Weathervane Kiadó már eddig is jelentetett meg az emberierőforrás-gazdálkodással foglalkozó magazinokat, könyveket a közép-európai piacon. Vannak irodái Prágában, Varsóban, alakulófélben Bécsben, illetve a jövőbeni tervekben szerepel egy bukaresti képviselet nyitása is. Jelenleg éppen készülőben van a honlap cseh átirata, és amint megjelenik a Start On-Line weblapja több országban, több nyelven is, azonnal a rendszerbe kapcsoljuk, és átjárhatóvá tesszük azokat. Főoldalunkon nyelvválasztást kínálunk majd, így kitűzött célunknak megfelelően valóban az egész közép-kelet-európai térségben lehet majd rajtunk keresztül állásajánlatokat, karrierinformációkat böngészni.