Kicsi (volt) a bors

Fekete Gizella, 2000. február 28. 09:49
Kliensoldali eszközeinek felügyeletére alkotta meg a Microsoft az SMS-t (Server Management Service), amellyel - mivel skálázható - tetszőleges méretű hálózat menedzselhető. Előbbi tulajdonsága miatt azonban erősen szűkített funkciójú felügyeleti eszközként emlegeti a konkurencia. Az SMS Windows-integrációjának azonban pozitív oldala is van - véli Dapev Plamen, a Microsoft Magyarország SMS-specialistája.
"Mivel Windows-platformra szakosodott, így ebben a környezetben jobb, megbízhatóbb felügyeletet generál az SMS. Heterogén platformoknál pedig a már meglévő (általában SMS) és az újonnan kiépülő menedzsmentrendszer adatbázisa között ťhidat vernekŤ. De rövidesen tovább javul a kép. Az SMS nyitottá vált, és a legújabb verzióval már más gyártók kliensei is kezelhetők."

"Idehaza a hálózati infrastruktúra két - szerver- és a kliensoldali - részre bontható. A kliensoldali konfigurációs szinten ugyan lehet heterogén, de az operációs rendszerek többsége Windows alapú, így az SMS segítségével könnyen menedzselhetők a kliensoldali komponensek. Szerveroldalon már összetettebb a kép. A tapasztalatok alapján a nagy szerverekhez a hozzájuk fejlesztett komponenseket célszerű használni (Windows-szerverek esetén az SMS-t). Minden felügyeleti szoftverben megvan a szükséges globális funkcionalitás, többnyire szoftvertelepítésben, távmenedzsmentben és leltárkészítésben igényel csak segítséget. A komponensek súlyozása azonban már különböző, s ehhez rugalmasan alkalmazkodva az SMS csak az igényelt funkcióra is konfigurálható. Ez ugyan nem jár árcsökkenéssel, de a rendszer teljesítményét növeli."

"Tapasztalataink szerint idehaza a távmenedzsmentre van komoly igény, s el kell gondolkodnunk az internetes szolgáltatások emelkedő számát látva a felügyelet ez irányú továbbterjesztésén is. Nő a leltárfunkció és lassan-lassan a szoftvertelepítések menedzselése iránti kereslet is. Tavaly, az Y2K kapcsán, különösen a szoftverfrissítéseket és új telepítéseket megkönnyítő szoftverterítő funkció volt a favorit."

"Minden hálózati infrastruktúrához tartozik egy üzemeltetési szabályzat, amelyet - mivel azt ťmanuálisŤ rendszerfelügyeletre találták ki - az SMS bevezetésekor módosítani kell. A bevezetés minőségének fontos meghatározója az elmélet és gyakorlat együttes változása, illetve annak hiánya. Az új eljárások elsajátításának sebessége befolyásolja a megtérülés idejét. Ha ez lassú, a felépülő költséges rendszer nemhogy gyorsan, de soha nem térül meg, sőt - mert távvezérlés helyett mondjuk manuálisan folyik tovább a munka - a költségek megduplázódnak."

"A sikeres telepítéshez szükséges tudás erősen rendszerfüggő. Az SMS sok komponensből áll, de ha csak egyet igényel a felhasználó, például a távfelügyeletet, azzal egy kezdő, kevésbé tapasztalt szakember is elboldogul. Sok és bonyolult üzleti folyamattal, több telephellyel jellemezhető vállalatoknál, ahol ennek megfelelően a támogatást nyújtó informatika is bonyolultabb, az összetettebb rendszerfelügyelet felépítése hosszú folyamat. Ilyenkor a külső szakemberekkel végzett kiépítés és a belső - a későbbi üzemeltető - gárda felkészítése általában párhuzamosan folyik. Kétféle technológiai szinttel jellemezhető a felhasználó oldaláról megkívánt szaktudás. A magasabb, a rendszer működési folyamatát és a technológiai háttér ismeretét is elváró rendszeradminisztrátori, valamint a helpdeskszint. Utóbbi a rendszerfelügyelet egy-egy szegmenséhez, például a távmenedzsmenthez kapcsolódik, és rendszerismeretet nem, csupán kliensoldali tudást feltételez. Mivel a helpdesk szintje közvetlen kapcsolatot valósít meg a felhasználók és a rendszer között, s így nagy gyakorlatot és gyors reakcióképességet kíván, érdemes a telepítés során az ide való szakemberek felkészítésére nagyobb gondot fordítani."