Garantált vásárlói jogokkal bátorítaná az online kereskedelmet az EU

Kiss Ádám Zoltán, 2008. október 9. 09:29

Az Európai Bizottság fontos változtatásokra készül, kötelező érvénnyel kéthetes kérdések nélküli visszavásárlási garanciát és késedelmes szállítás esetén részleges pénzvisszatérítést biztosítana a forgalom növelése érdekében.

Az elmúlt hónapokban körvonalazódó és napjainkra kiteljesedő gazdasági világválság eseményeivel párhuzamosan egyre nagyobb nyomatékot kap a végfelhasználók védelme. Mivel ilyen helyzetekben a vásárlói és megtakarítási kedv megcsappanása további bonyodalmakat okozhat, az EU már döntött is a bankbetétek garantált összegének megemeléséről, és hasonló lépésre készül az online kiskereskedelemben is. Az Európai Bizottság két tervet nyújtott be elfogadásra, és még továbbiak várhatók. Az egyik az online vásárlások azon méregfogát szeretné kihúzni, miszerint a hirtelen döntő, úgynevezett impulzív vásárlók könnyen napok alatt elverhetik egész fizetésüket, majd hitelkeretüket, ezzel tovább mélyítve a hitelválságot. Ennek megelőzésérre kéthetes visszavásárlási garanciára köteleznék az eladókat, így az első hevület elmúlásával a fölös kiadásokat vissza lehetne szorítani. A másik az ilyen vásárlás egyik rákfenéjét, az esetleg elhúzódó, elkedvetlenítően hosszú kiszállítási időket befolyásolná kedvezően. A túlontúl hosszú kiszállítások után részleges pénzvisszatérítés járna.

Jelenleg a 27 tagú Európai Unió lakosságának mintegy harmada, 150 millió ember vásárol online, és ezt a kereskedelmi formát azért is támogatja az EU, mert egyik alapelvét, a határok átjárhatóságát és a közösségen belül mindenütt egységes árpolitikát erősíti. A mielőbbi döntés jelentősen fellendítheti az EU kiskereskedelmét, ezzel kedvezően befolyásolva a válság helyi negatív hatásait, és egyben leszoríthatja az árakat, miközben nagyobb vásárlói biztonságot garantál.