Kalózvideóból legális hirdetési jövedelem

Kiss Ádám Zoltán, 2008. november 5. 08:21

A Music Televisiont birtokló Viacom eddig agresszív perekkel próbálta elkerülni az elkerülhetetlent, vagyis videói internetes terjesztését. A cég most felismerte stratégiája kivitelezhetetlenségét és 180 fokos fordulattal úgy döntött, inkább engedélyezi a megosztást, ám leszedi saját hasznát.

A Viacom egyik régi fájdalma volt, hogy a tulajdonában levő csatornák közül leginkább a Music Television anyagit sokan használták engedélye nélkül. Ez nem meglepő, hiszen a mára életmódadóvá változott csatorna annak idején történelmet írt egyes műsoraival. A megosztható anyag egyébként hatalmas, több mint 1 milliárd percnyi anyagról, több mint 250 millió videóról beszélünk, ami több száz csatorna esetén is évekig kitöltené a műsoridőt. A Viacom eddig milliárd dolláros perekkel próbálkozott, ám az ilyen történetek vége mindig ugyanaz, nem lehet minden érintett felhasználót beperelni. Ezt felismerve a vállalat nem a videók eltüntetésén munkálkodik ezek után, hanem inkább leszedi saját hasznát azokból, hiszen éppen ez a lényeg, Viacom nem kulturális egyesület, hanem nyereséget termelő vállalkozás. Az új stratégia első megnyilvánulása a világ legnépesebb közösségi oldala, a MySpace oldalain jelenik meg. A felhasználók által a saját profiljukba beépített, de az MTV tulajdonát képző videókba reklámokat építenek be. Az üzlet pénzügyi részleteit nem tették közzé, de annyi tudni lehet, hogy egy Auditude nevű reklámcég dolgozik az elképzelés megvalósításán.