Fekete hétfő jöhet az internetezőkre - magyar szakértő

MTI Sajtóadatbank, 2008. november 24. 08:18

Nemigen tudnak angolul a magyarok, ami viszonylagos védelmet jelent a főként angolul kommunikáló internetes csalók ellen, de a magyar felhasználók pénzét is csak a biztonsági tudatosság erősítésével lehet megóvni - mondta az MTI-nek Frész Ferenc, a Kürt Zrt. Biztonsági Intelligencia Központjának vezetője annak kapcsán, hogy november 24-én, hétfőn komoly adathalászattak és vírustámadás várható egy amerikai elemzés szerint.

A PC Tools szakértői szerint november 24. lehet az év legsötétebb napja internetbiztonsági szempontból. Az amerikai hálaadás ünnepet megelőző hétfőn minden korábbinál több számítógépes vírus és kártékony program lepheti el az internetet, és csúcsot dönthet az adathalász-támadások száma.

A bűnözők fokozott aktivitásának oka az ünnepi készülődés megindulása; az Egyesült Államokban a hálaadás napja - a negyedik novemberi csütörtök - után kezdődik a karácsonyi bevásárlási szezon, amelyre már néhány nappal korábban elkezdenek felkészülni a fogyasztók. A PC Tools vizsgálata szerint tavaly is hálaadás előtt három nappal tetőzött a vírus-, féreg- és adathalászroham.

Frész Ferenc szerint mindebből nem az következik, hogy az internet különösen veszélyes hely, ahol tolonganak a csalók. "A bűnügyi statisztikák azt mutatják, hogy az ünnepek közeledtével csúcsra járatják magukat a zsebtolvajok. Az internet pontosan olyan, mint a hálózaton kívüli világ: ha sok a vásárló az áruházakban, akkor tolvajból is több van."

A Kürt Zrt. munkatársa szerint a fekete hétfő kifejezés inkább marketingfogás, de elképzelhető, hogy hétfőn valóban rekordot döntenek a csalók. Annyi biztos, hogy évente 30 százalékkal emelkedik az internetes bűnözés volumene, és a világhálón sok szempontból könnyű dolga van a csalónak. Például nem jelenik meg fizikailag, a maga testi valójában, és így tetteinek nincsenek szemtanúi - mondta Frész Ferenc.

A szakértő szerint az internetes bűnözés leginkább jövedelmező ága a felhasználók alacsony biztonsági tudatosságát kihasználó, viszonylag egyszerű csalás. Ilyen, amikor a bűnözők lemásolják bevezetett, jó hírű onlineáruházak, aukciósházak portálját, a gyanútlan felhasználó pedig kiválasztja, ami megtetszik neki és átutalja a pénzt - a bűnözőknek, akiktől soha nem kapja meg a megrendelt árut. A módszer egyik változata, amikor a csalók hamis csomagküldő-szolgálatot indítanak, amelyet kéretlen reklámlevelekkel népszerűsítenek.

A PC Tools jelentésében figyelmeztet, hogy a "fekete hétfőn" érdemes frissíteni a vírusirtó programot, karbantartani a tűzfalat, és azonnal törölni az ismeretlenektől érkező leveleket. "A való világban is így van, és nemcsak november 24-én, hanem mindennap: amikor elmegyünk otthonról, bezárjuk az ajtót, a postaládából pedig olvasatlanul hajítjuk a szemétbe a reklámleveleket" - mondta Frész Ferenc.

A Kürt Zrt. Biztonsági Intelligencia Központjának vezetője szerint Magyarországon viszonylagos védettséget jelent, hogy kevesen tudnak angolul, ezért sokan eleve nem nyitják meg a hamis vagy fertőzött honlapokra irányító linkeket, vírusokat, kémprogramokat tartalmazó e-maileket, amelyek általában angol nyelvűek. Ennek ellenére a digitális pénztárcákat Magyarországon is csak a felhasználói biztonsági tudatosság erősítésével lehet megóvni. "Az érzékeny adatok szivárgása ellen nem elég a virusirtó és a tűzfal. Nem az egyszer telepítendő programok jelentik a garanciát a biztonságra, hanem az, ha a felhasználó ismeri a potenciális veszélyforrásokat és tudja, hogy kinek mikor milyen adatát adhatja meg" - mondta Frész.

A PC tools jelentése felhívja a figyelmet arra, hogy a bankkártyaadatokat csak biztonságos honlapon adjanak meg az internetezők. A biztonságos webhelyeket a címsorban elhelyezett apró lakat piktogram, illetve az internetcím "http://" előtagjába illesztett s-betű (https://) jelzi.

A hálaadás napját követő hétfőnek egyébként már beceneve is van: kiberhétfő (Cyber Monday). Az amerikai vásárlók tavaly ezen a napon 733 millió dollárt (154 milliárd forintot) költöttek különböző internetes áruházakban. Ez 38 százalékkal több, mint 2006-ban.